Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Dokusåpor var spännande i början av 2000-talet""

Publicerad: 26 februari 2010, 15:41

- Familjen fick oss att uppfattas som ett varmare och mer mänskligt företag. Nu behövs en positionerande kampanj som omfattar alla affärsområden, visar att vi har byggt kommunikationsSverige och att vi utgör en viktig del av människors liv. Det hävdar Josefin Lundmark, marknadsdirektör för Telia Mobility Sverige.


Josefin Lundmark, marknadsdirektör Telia Mobility Sverige

På måndag nästa vecka går startskottet för Telias nya kampanj – I dina händer. Redan i förväg valde Telia att lägga ut filmen på Youtube:
- Efter årsskiftet öppnade vi en fan-page på Facebook så det blev naturligt att lägga vår Youtube-film där, säger Catharina Ljungberg, marknadschef för bredbandstjänster på Telia.

Enligt Telia ska filmen inte ses som ett nytt koncept, utan snarare som en positionerande kampanj där man tydligt vill visa vad Telia kan göra för människorna i deras liv genom hög innovationskraft och ett brett utbud av tjänster.
- Filmen visar historiken, nuläget och framtiden. Vi vill visa att vi är stolta över att ha byggt kommunikationsSverige och samtidigt peka på vilka möjligheter som väntar runt hörnet, säger Catharina Ljungberg.

Filmen är inte särskilt humoristisk. Är inte humorn viktig längre?
- Humor är alltid viktigt och dokusåpor var spännande i början av 2000-talet, men låt oss nu ta nästa steg, säger Josefin Lundmark.

Enligt Telia har Telia-familjens sex år gjort att företag uppfattas som ett mer mänskligt och varmt företag. Men nu är det alltså andra tider som råder:
- Vi har inte varit så bra på att spegla att vi är ett innovativt företag. Men vi satsar på både Spotify och 4G exempelvis. Vi har inte heller lyckats skapa en helhetsbild av företaget. Nu knyter vi samman allt i en enda positionerande kampanj, säger Josefin Lundmark.

Beslutet att lägga ned Telia-familjen har vuxit fram. Enligt Telia har inte DDB på något sätt påverkat beslutet.
- Telia låter aldrig byrån styra vad vi vill ha ut av en viss kampanj, säger Catharina Ljungberg.

Hon menar snarare att DDB har varit mycket tillmötesgående och parallellt med olika koncept även utvecklat tankar och idéer kring en vidareutveckling av Telia-familjen.
Framgent blir TV och film fortsatt huvudmedia. Men Telia vill nå ut i fler kanaler och kommer exempelvis även att satsa hårt på utomhus och webb.

Just budskapet och kampanjen i Dina Händer pågår 4-5 veckor. Sedan kommer man att växla ut nya kampanjer under våren.
Bakom arbetet med den nya positioneringskampanjen ligger även de båda reklamcheferna Carole Lindmark och Annika Bagge.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.