Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Dove låter tonåringarna le

Publicerad: 1 April 2009, 13:04

Hösten 2008 släppte Dove kampanjen ”Tjock? Hon tycker det”. Målet var att tillsammans med Riksföreningen Anorexi/bulimi-kontakt lyfta frågan om tonåringarnas självkänsla. Nu kommer uppföljningen, med en lite förändring i bildlösningen.


Ämnen i artikeln:

Dove

– I förra kampanjen hade vi en bild där tjejen i kampanjen, Julia, funderade mycket på om hon var tjock eller inte, vilket hon inte är. I den här kampanjen säger hon tack. Tacket är till alla som hjälper till att ge unga tjejer ökad självkänsla, säger Maria Friberg, nordisk varumärkesansvarig på Dove.
– Tacket visar att det finns möjlighet till förändring. Det ska inte tolkas som att hon var tjock innan och nu är glad att hon inte är det. Tacket visar att det finns saker man kan göra för att ge tjejer bättre självkänsla.

Kampanjen, som startar idag onsdag, är en global satsning. Idén bygger på en kampanj som Ogilvy Kanada gjort globalt. Adaptionen av reklamfilmen är gjord av Oneeighty och fotograf är Lars Ekdahl. Filmen kommer att gå brett i tv i TV3, TV4 med systerkanaler, Kanal 5, TV6, Discovery, Kanal 9 och TV8. Kampanjen kommer också att bestå av webb och butiksmaterial.
Mediebyrå är Mindshare och pr-byrå Micael Bindefeld.

Kampanjen är en del i Doves satsning ”Campaign for Real Beauty” där Dove jobbar mot dagens stereotypa skönhetsideal. Där ingår en fond med namnet ”Doves fond för självkänsla”.
Kampanjperioden är april månad. Under den perioden kommer 50 öre av varje såld Dove-produkt att gå till fonden.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Dove

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.