Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Dove mot sexism – kritiserar hur media diskuterar kvinnliga idrottares utseende

Publicerad: 28 juli 2016, 09:18

Före detta gymnasten Shawn Johnson har råkat ut för flera medier.

Foto: Kampanj

”Frissigt hår”, ”stora bröstvårtor”. Så kan kvinnliga atleter beskrivas i medierna. Dove ryter ifrån i ny kampanj – stoppa utseendefixeringen och fokusera istället på prestationerna på fältet.


Ämnen i artikeln:

Dove

Det är Adweek som idag skriver om kampanjen som inför OS kan ses på digitala skyltar i New York, Los Angeles och Toronto. Skyltarna innehåller livestreaming om kvinnliga atleters utseende för att visa hur ofta diskussionen glider in på utseende istället för på deras prestationer.

Dove har teamat upp med tidigare gymnasten Shawn Johnson, som själv har utsatts för medias behandling. Bakom kampanjen står byrån Razorfish.

– Istället för att fokusera på deras prestationsförmåga, talar de ofta om deras kläder eller utseendet. Det är antagligen inte lämpligt att hänvisa till kvinnors bröstvårtor eller rumpa när de pratar om prestationsförmågan, säger Jennifer Bremner, marknadschef på Dove, till Adweek och tillägger:

– Om du vill kritisera dem, kritisera dem på fältet, inte hur de ser ut att spela spelet.

Som en del av kampanjen har Dove även lanserat en ”hub” på sin sajt där människor uppmanas att tweeta till medieföretag som är negativa och ifrågasätta deras fokus på kvinnliga atleter. Allt går under hashtagen #MyBeautyMySay.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Dove

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.