Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Dove prisas för sin globala kampanj

Publicerad: 18 april 2008, 12:54

Igår vann Dove ”Årets kampanj” på Swedish Beauty and Cosmetics Awards för deras globala kampanj med nakna mappies.


Tävlingen, som arrangeras av Kemisk Tekniska Förbundet, valde igår att prisa Doves globala kampanj som fotograferats av den världsberömda fotografen Annie Leibovitz.

Kampanjen, som startade i slutet av maj förra året i Sverige, är resultatet av ett samarbete mellan medarbetare från Ogilvys kontor i New York, London och Chicago. Den svenska anpassningen gjordes av Ogilvys svenska kontor. Bilderna, på kvinnor 45 plus, syntes utomhus på stora vepor i storstadsmiljö, i tv och print. Detta backades även upp av butiksmaterial, web och pr.

Hur känns det att vinna?
– Jättekul och smickrande. Det känns kul att fler än vi tycker att kvinnor 45 plus är värda att synas, säger Linda Landin, produktchef för Dove i Norden.

Varför tror du att den här kampanjen prisas?
– Kampanjen visar äldre kvinnor ur ett konstnärligt perspektiv. I vanliga fall är den här gruppen kvinnor inte bortskämda med en positiv och vacker kampanj som de kan känna igen sig i.

Hur har kampanjen gått i övrigt?
– Den har gått väldigt bra på alla marknader där den har lanserats. Men den har gått särskilt bra i Sverige och Finland, säger Linda Landin.
– Sedan kampanjen startade har vi sålt över en miljon produkter inom det här segmentet bara i Sverige. Innan fanns det väldigt få kroppsvårdprodukter för äldre.

Hur kommer ni att följa upp kampanjen?
– Vi har lanserat en produktserie för ansiktet som vi kommer att köra en kampanj kring till hösten. Kampanjen kommer att bestå av film och print och bygga på samma plattform som ”pro age”, säger Linda Landin.

Kampanjen kommer att göras av Doves globala byrå Ogilvy New York. Till skillnad från den tidigare kommer kampanjen inte att fotograferas av en känd fotograf.

Läs även: Dove satsar på mappies

Juryns motivering:

”Dagens marknadsföring kännetecknas av ett infernaliskt informativt inferno och en av de svåraste sakerna är att kunna äga ett ord i kundernas medvetande. Vinnaren av årets kampanj har lyckats med denna bedrift, att lägga beslag på ett namn, positionera sig tydligt genom en väl sammanhållen kampanj, ett konsekvent målgruppsval och såväl ett bildspråk som argumentation, som riktar sig mot ett mycket attraktivt segment, den äldre kvinnan” .

Juryn bestod av: Göran Adlén trendanalytiker, Christina Mattsson och Birgit Eneqvist projektansvariga på KTF, Lis Husberg chefredaktör tidningen Kosmetik, Susanne Ljung frilansjournalist, Mona Johansson chefredaktör Damernas Värld, Hedvig von Mentzer frilansjournalist, Jenni Rundfelt RNB, Eva Peuravaara hudterapeut, Eva Hedlund Åhléns

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.