Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

DR-juryn: "Sverige bommade taktiskt drag"

Publicerad: 21 juni 2010, 06:47

Resumé fick en exklusiv intervju med svenska representanten i DR-juryn, Lotta Mårlind.   Hon tycker det är synd att svenska byråer inte skickade in till fler underkategorier inom DR: - Det hade varit som att få tio lotter i stället för två, säger hon


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Idag stod det alltså klart att elva svenska bidrag nominerats inom Direct-kategorin. Draft FCB och Farfar toppade med tre bidrag var.

Men Lotta Mårlind, cd på Garbergs tillika svensk juryrepresentant i Direct anser att Sverige borde tagit chansen att få betydligt fler bidrag nominerade:

- Det är stor skillnad på att skicka in bidrag till en kategori än att även skicka in till flera underkategorier, där kanske bara ett fåtal byråer tävlar. Australien har exempelvis skickat in otroligt mycket bidrag, men det kostar extra och där finns väl lite andra finansiella muskler än i Sverige antar jag, säger Lotta Mårlind.

Hon är också mycket imponerad av bidragen från Australien, vilket även gäller bidragen från Nya Zeeland:

- I år har det handlat mycket om interaktiva direkta lösningar där man bland annat har använt sig mycket av Facebook och Twitter. Här har länder som Australien och Nya Zeeland varit fantastiska på att utnyttja den nya kommunikationen, säger Lotta Mårlind.

Goss som har vunnit Guldägg i år och fick två brons senast i Cannes Lions har alltså inte gått vidare:

- Juryn delas upp i fem kategorier. I min grupp såg vi inte ett enda Goss-bidrag. Så jag har lite svårt att kommentera varför Goss inte gick vidare, säger Lotta Mårlind.

Prisutdelningen inom Direct hålls under morgondagen, måndag. Men redan nu kan Resumé avslöja att hon är direkt upprörd över att ett bidrag gått vidare:

- Ett bidrag är direkt opassande att det tävlar. Jag återkommer mer kring detta efter prisutdelningen, säger Lotta Mårlind.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.