Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Drag igen efter fjolårets svacka

Publicerad: 21 Juni 2010, 12:56

Efter förra årets svacka i Cannes har antalet svenska bidrag åter stigit till ”normalläge”. 645 bidrag skickades in jämfört med fjolårets 522. Forsman & Bodenfors toppar med 96 bidrag följt av DDB:s 61. Åkestam Holst tävlar med 60 bidrag.


Ämnen i artikeln:

Filip NilssonCannes LionsAndreas DahlqvistDigge Zetterberg

Här är svenskarna i Cannes Lions-juryn 2010: Fredrik Svensson Naked, Lotta Mårlind Garbergs, Rickard Villard Lowe Brindfors, Tom Beckman Prime och Martin Cedergren Åkestam Holst. (Foto: Björn Elgstrand)

– Det har skett ett rejält lyft och vi hoppas på många svenska lejon,  säger Digge Zetterberg, tävlingsansvarig på Komm.

Till skillnad från tidigare år ordnar Komm ingen midsommarfest i Cannes,  men lite svenskmingel blir det strax innan prisutdelningen den 21 juni  vid La Goeland.

För Forsman & Bodenfors har Cannes hög prioritet. Förutom glädjen  att tävla och att Cannes fungerar som en  värdemätare på byråns  kreativitet spelar tävlingarna en allt viktigare roll för att locka  internationella kunder.
– Tävlingarna är utan tvekan vårt allra viktigaste verktyg för att bygga  vårt internationella varumärke, vilket hänger ihop med att stora  internationella företag har insett vikten av kreativitet, säger Filip  Nilsson, cd på Forsman & Bodenfors.

Han anser att detta hänger ihop med internets snabba utveckling. Det går  inte längre att tvinga på folk kommunikation, utan kommunikationen  måste vara något som folk verkligen vill ta del av:
– Diskussionen om att tävlingar i kreativitet bara är en klubb för  inbördes beundran är död, säger Filip Nilsson.

I år räknar Forsman & Bodenfors med att skicka tio till Cannes.  Förra året åkte knappt någon. Året dessförinnan det dubbla antalet:
– Våra anställda har så mycket att göra just nu så det finns inte  utrymme att skicka fler till Cannes. Men detta beror inte på att vi  tycker att tävlingen skulle ha låg prioritet. Tvärtom, säger Filip  Nilsson.

För DDB är det inget självändamål att delta i Cannes. Däremot ser byrån  kreativitet som sitt viktigaste redskap för att skapa resultat:
– Cannes är en tävling som premierar kreativitet och som flyttar fram  gränserna. Att sedan tävlingen breddas är bara naturligt då vi befinner  oss i ett nytt medielandskap där disciplinerna flyter in i varandra,  säger Andreas Dahlqvist, cd på DDB.

Åkestam Holst har lämnat in 60 bidrag.
– Cannes är vår kanske viktigaste benchmark för att ha koll på hur vi  ligger till i förhållande till världen. Nu har vi haft framgångar i rätt  många år, så ett år utan lejon är ingen katastrof. Men sett över tid är  det svårt att hävda att man är en reklambyrå i världsklass om man  kammar noll i Cannes, säger Göran Åkestam, vd på Åkestam Holst.

Antal Cannes-bidrag från respektive byrå för Sverige:

Forsman & Bodenfors Göteborg: 89
(Happy Forsman & Bodenfors Göteborg: 7)
Totalt: 96 bidrag

DDB Stockholm: 58
(DDB  Stockholm/Stopp – Stockholms Postproduktion: 1
North Kingdom Stockholm/DDB Stockholm: 1
DDB Stockholm/Tribal DDB Stockholm: 1)
Totalt: 61

Åkestam Holst Stockholm: 60

Lowe Brindfors Stockholm: 48
(Lowe Brindfors Stockholm/Golin Harris Stockholm: 1)
Totalt: 49

Prime PR Stockholm: 10
(Prime PR Stockholm/Concept Store Stockholm: 4
Prime PR Stockholm/DDB Stockholm: 7
Prime PR Stockholm/Fellow Designers Stockholm: 1
Prime PR Stockholm/Garbergs Reklambyrå Stockholm: 2
Prime PR Stockholm/Great Works Stockholm: 2
Prime PR Stockholm/Oak Wood Creative Stockholm ?
Prime PR Stockholm/Ogilvy Stockholm: 4
Prime PR Stockholm/Quattroporte Stockholm: 2
Prime PR Stockholm/Trigger Momentum Göteborg: 2)
Totalt: 34

King Solutions Stockholm: 30

Storåkers McCann Stockholm: 26

Garbergs Reklambyrå Stockholm: 11
(Garbergs Reklambyrå Stockholm/Carat Stockholm: 3
Garbergs Reklambyrå Stockholm/Fieldwork Stockholm: 2
Garbergs Reklambyrå Stockholm/Prime PR Stockholm: 1)
Totalt: 17

Ogilvy Stockholm: 17

Farfar Stockholm: 14

Goss Göteborg: 12

Great Works Stockholm: 12

Jung von Matt Stockholm: 11

Naked Sweden Stockholm: 11

Crispin Porter + Bogusky Europe Gothenburg: 10

SCP Göteborg: 9

Draft FCB Stockholm: 9

Family Business Stockholm: 8

SWE Stockholm: 8

Volontaire Stockholm: 8

Le Bureau Stockholm: 7

Saatchi & Saatchi Stockholm: 7

Perfect Fools Stockholm: 7

Berntzon Bylund Stockholm: 6

Tempel Stockholm: 3
(Tempel Stockholm/Tre Vänner Produktion Stockholm: 3)
Totalt: 6

North Kingdom Skellefteå: 5

Shout Advertising: 5

Volt Stockholm: 5

Identity Works Stockholm: 5

Ester: 4

From Stockholm with love: 4

RBK Communication Stockholm: 4

Ruth Stockholm: 4

Kokokaka Göteborg: 4

Waterswidgren/TBWA Stockholm: 3
(Perfect Fools Stockholm/Waterswidgren/TBWA Stockholm: 1)
Totalt: 4

Amore Brand Identity Consulting Stockholm: 3

Futurniture: 3

Jensen Pamp McCann Stockholm: 3

Initiative Universal Media Stockholm: 3

JMW Kommunikation Stockholm: 3

Neumeister Stockholm: 3

The Fan Club Malmö: 3

Abby Norm: 2

Adentity Marketing Communication AB:2

ANR BBDO Stockholm: 2

GyroHSR Stockholm: 2

John Doe Worldwide Stockholm: 2

Naked Sweden Stockholm/Strip Digital Stockholm: 2

The Brand Union Stockholm: 2

United Minds Stockholm: 2

SAAB Automobile Trollhättan: 2

Hilanders Helsingborg: 1

Hilanders Malmö: 1

Totalt: 2

Mecka Borås: 2

Fältman & Malmen Stockholm: 2

Berghs School of Communication Stockholm: 1

BVD Stockholm: 1

Customersonlystockholm: 1

Dunard, Holmgren & Partners Stockholm: 1

IK Stockholm: 1

Masscreation Stockholm: 1

Milk Göteborg: 1

Mindshare Sweden Stockholm: 1

Mrm Starsky Stockholm: 1

Spenat Karlstad: 1

Starcom Sweden Stockholm: 1

Stendahls Göteborg: 1

Stenström Red Cell Stockholm: 1

Stockholm Design Lab: 1

Werk Stockholm: 1

H&M Stockholm: 1

_____________
Totalt: 645

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.