Reklam
Drag igen efter fjolårets svacka
Publicerad: 21 juni 2010, 12:56
Efter förra årets svacka i Cannes har antalet svenska bidrag åter stigit till ”normalläge”. 645 bidrag skickades in jämfört med fjolårets 522. Forsman & Bodenfors toppar med 96 bidrag följt av DDB:s 61. Åkestam Holst tävlar med 60 bidrag.
KB
Karl-Johan Byttner
Här är svenskarna i Cannes Lions-juryn 2010: Fredrik Svensson Naked, Lotta Mårlind Garbergs, Rickard Villard Lowe Brindfors, Tom Beckman Prime och Martin Cedergren Åkestam Holst. (Foto: Björn Elgstrand)
– Det har skett ett rejält lyft och vi hoppas på många svenska lejon, säger Digge Zetterberg, tävlingsansvarig på Komm.
Till skillnad från tidigare år ordnar Komm ingen midsommarfest i Cannes, men lite svenskmingel blir det strax innan prisutdelningen den 21 juni vid La Goeland.
För Forsman & Bodenfors har Cannes hög prioritet. Förutom glädjen att tävla och att Cannes fungerar som en värdemätare på byråns kreativitet spelar tävlingarna en allt viktigare roll för att locka internationella kunder.
– Tävlingarna är utan tvekan vårt allra viktigaste verktyg för att bygga vårt internationella varumärke, vilket hänger ihop med att stora internationella företag har insett vikten av kreativitet, säger Filip Nilsson, cd på Forsman & Bodenfors.
Han anser att detta hänger ihop med internets snabba utveckling. Det går inte längre att tvinga på folk kommunikation, utan kommunikationen måste vara något som folk verkligen vill ta del av:
– Diskussionen om att tävlingar i kreativitet bara är en klubb för inbördes beundran är död, säger Filip Nilsson.
I år räknar Forsman & Bodenfors med att skicka tio till Cannes. Förra året åkte knappt någon. Året dessförinnan det dubbla antalet:
– Våra anställda har så mycket att göra just nu så det finns inte utrymme att skicka fler till Cannes. Men detta beror inte på att vi tycker att tävlingen skulle ha låg prioritet. Tvärtom, säger Filip Nilsson.
För DDB är det inget självändamål att delta i Cannes. Däremot ser byrån kreativitet som sitt viktigaste redskap för att skapa resultat:
– Cannes är en tävling som premierar kreativitet och som flyttar fram gränserna. Att sedan tävlingen breddas är bara naturligt då vi befinner oss i ett nytt medielandskap där disciplinerna flyter in i varandra, säger Andreas Dahlqvist, cd på DDB.
Åkestam Holst har lämnat in 60 bidrag.
– Cannes är vår kanske viktigaste benchmark för att ha koll på hur vi ligger till i förhållande till världen. Nu har vi haft framgångar i rätt många år, så ett år utan lejon är ingen katastrof. Men sett över tid är det svårt att hävda att man är en reklambyrå i världsklass om man kammar noll i Cannes, säger Göran Åkestam, vd på Åkestam Holst.
Antal Cannes-bidrag från respektive byrå för Sverige:
Forsman & Bodenfors Göteborg: 89
(Happy Forsman & Bodenfors Göteborg: 7)
Totalt: 96 bidrag
DDB Stockholm: 58
(DDB Stockholm/Stopp – Stockholms Postproduktion: 1
North Kingdom Stockholm/DDB Stockholm: 1
DDB Stockholm/Tribal DDB Stockholm: 1)
Totalt: 61
Åkestam Holst Stockholm: 60
Lowe Brindfors Stockholm: 48
(Lowe Brindfors Stockholm/Golin Harris Stockholm: 1)
Totalt: 49
Prime PR Stockholm: 10
(Prime PR Stockholm/Concept Store Stockholm: 4
Prime PR Stockholm/DDB Stockholm: 7
Prime PR Stockholm/Fellow Designers Stockholm: 1
Prime PR Stockholm/Garbergs Reklambyrå Stockholm: 2
Prime PR Stockholm/Great Works Stockholm: 2
Prime PR Stockholm/Oak Wood Creative Stockholm ?
Prime PR Stockholm/Ogilvy Stockholm: 4
Prime PR Stockholm/Quattroporte Stockholm: 2
Prime PR Stockholm/Trigger Momentum Göteborg: 2)
Totalt: 34
King Solutions Stockholm: 30
Storåkers McCann Stockholm: 26
Garbergs Reklambyrå Stockholm: 11
(Garbergs Reklambyrå Stockholm/Carat Stockholm: 3
Garbergs Reklambyrå Stockholm/Fieldwork Stockholm: 2
Garbergs Reklambyrå Stockholm/Prime PR Stockholm: 1)
Totalt: 17
Ogilvy Stockholm: 17
Farfar Stockholm: 14
Goss Göteborg: 12
Great Works Stockholm: 12
Jung von Matt Stockholm: 11
Naked Sweden Stockholm: 11
Crispin Porter + Bogusky Europe Gothenburg: 10
SCP Göteborg: 9
Draft FCB Stockholm: 9
Family Business Stockholm: 8
SWE Stockholm: 8
Volontaire Stockholm: 8
Le Bureau Stockholm: 7
Saatchi & Saatchi Stockholm: 7
Perfect Fools Stockholm: 7
Berntzon Bylund Stockholm: 6
Tempel Stockholm: 3
(Tempel Stockholm/Tre Vänner Produktion Stockholm: 3)
Totalt: 6
North Kingdom Skellefteå: 5
Shout Advertising: 5
Volt Stockholm: 5
Identity Works Stockholm: 5
Ester: 4
From Stockholm with love: 4
RBK Communication Stockholm: 4
Ruth Stockholm: 4
Kokokaka Göteborg: 4
Waterswidgren/TBWA Stockholm: 3
(Perfect Fools Stockholm/Waterswidgren/TBWA Stockholm: 1)
Totalt: 4
Amore Brand Identity Consulting Stockholm: 3
Futurniture: 3
Jensen Pamp McCann Stockholm: 3
Initiative Universal Media Stockholm: 3
JMW Kommunikation Stockholm: 3
Neumeister Stockholm: 3
The Fan Club Malmö: 3
Abby Norm: 2
Adentity Marketing Communication AB:2
ANR BBDO Stockholm: 2
GyroHSR Stockholm: 2
John Doe Worldwide Stockholm: 2
Naked Sweden Stockholm/Strip Digital Stockholm: 2
The Brand Union Stockholm: 2
United Minds Stockholm: 2
SAAB Automobile Trollhättan: 2
Hilanders Helsingborg: 1
Hilanders Malmö: 1
Totalt: 2
Mecka Borås: 2
Fältman & Malmen Stockholm: 2
Berghs School of Communication Stockholm: 1
BVD Stockholm: 1
Customersonlystockholm: 1
Dunard, Holmgren & Partners Stockholm: 1
IK Stockholm: 1
Masscreation Stockholm: 1
Milk Göteborg: 1
Mindshare Sweden Stockholm: 1
Mrm Starsky Stockholm: 1
Spenat Karlstad: 1
Starcom Sweden Stockholm: 1
Stendahls Göteborg: 1
Stenström Red Cell Stockholm: 1
Stockholm Design Lab: 1
Werk Stockholm: 1
H&M Stockholm: 1
_____________
Totalt: 645