Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Dream team" ska ge 100-wattaren nytändning

Publicerad: 10 Augusti 2010, 12:55

Sveriges Annonsörer satsar på nyutveckling av sina två arrangemang 100-wattaren och Stora Annonsördagen. För detta syfte sätter de ihop ett ”dream team” av byråer. Nya Eventum är en av dem.


Ämnen i artikeln:

100-wattarenSveriges AnnonsörerPer Rosvall

truefalse

Sveriges Annonsörers projektledare Per Rosvall vill göra tävlingarna ”lite mer framåtlutade” och tar bland annat hjälp av Nya Eventums Mats Alhdén. (Foto: Bugge Woldner)

Per Rosvall är ny projektledare för 100-wattaren och Stora  Annonsördagen på Sveriges Annonsörer. Båda arrangemangen firar jubileum  under året som kommer: 100-wattaren fyller 20 år i höst och Stora  Annonsördagen arrangeras för tionde gången våren 2011.

Nu vill Sveriges Annonsörer lyfta arrangemangen till högre höjder. Till  sin hjälp väljer de ett byråteam där Storåkers McCann redan utgör  reklambyrådelen sedan en månad tillbaka.

De är också klara med eventbyråvalet. Det blir Balubaveteranen Mats  Ahldéns Nya Eventum, som startade i januari, som tog hem jobbet.  Kontraktet gäller bägge arrangemangen tre år fram­över. Detsamma gäller  Stor­åkers och en ännu inte utvald pr-byrå som ska komplettera  laguppställningen efter sommaren.
– Vi har en tanke om att ­vitalisera arrangemangen och då måste man ha  bra sam­arbetspartner. Jag har följt Mats Ahldén och hört vad han vill  göra med Nya Eventum och det stämmer väl överens med vad vad vi vill  uppnå med 100-wattaren och Stora Annonsördagen, säger Per Rosvall.

De båda arrangemangen är väldigt olika. För 100-wattarens del handlar  det om en varumärkesförflyttning som ska leda till ökat redaktionellt  utrymme i pressen.
– Jag vill komma bort från stämpeln att effekt är tråkigt. Detta handlar  om reklam som dokumenterat fungerar. Och reklam som fungerar är ju  jätte­intressant. Det är väl dit vi alla vill nå, säger Per Rosvall.
Han tycker att 100-wattaren är en tävling som förtjänar mer  uppmärksamhet än den får och det vill han åstadkomma genom att göra  arrangemanget ”lite mer framåtlutat”.

När det gäller Stora Annonsördagen är utmaningen att bredda  arrangemanget. Närmare 90 procent av besökarna är annonsörer i dag.
– Jag vill att det ska bli en mötesplats även för konsulter. Då måste vi  skapa ett program som lockar även dem, säger Per Rosvall.
– Underhållningskompetensen i Nya Eventum har vi stora förhoppningar på.

Och Mats Ahldén är glad för förtroendet.
– Vi har gått i gång på utmaningen att utveckla 100-wattaren och Stora  ­Annonsördagen som starka varumärken och evenemang. Det är ett klockrent  exempel på vad vi menar med varumärkesbyggande underhållning. Nu ska vi  ta fram konkreta idéer men redan nu har vi hittat en förnyad plattform  för 100-wattaren, säger Mats Ahldén.

Vad den går ut på vill han inte specificera ännu.

Mats Ahldén ser dock en viktig milstolpe i att komma bort från  antingen-eller-perspektivet när det gäller reklamtävlingar i allmänhet  och Guldägget och 100-wattaren i synnerhet. I stället vill de poängtera  både-och-perspektivet.
– Det är viktigt att hitta kraften i reklam som fun­gerar. Om man  blickar tillbaka på vilka som har vunnit 100-wattren är det väldigt  kreativa reklamlösningar. De ska vi göra till hjältar. Det gäller att  inte fastna i Excelarken. För att göra reklam som fun­gerar krävs ett  kreativt förhållningssätt, säger han.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.