Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Dreams återlanserar VM-trigger som svar på aggressiv spelreklam

Publicerad: 12 Juni 2019, 13:13

Lagom till Fotolls-VM lanserar sparappen Dreams en Sparmååål-trigger. Alla som aktivierade appen i samband med Sveriges premiärmatch mot Chile sparade tillsammmans 3,8 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

SpelreklamReklam

– Sparmååål-triggern under förra årets VM blev en succé som hjälpte våra användare att spara sammanlagt 41,3 miljoner till sina drömmar. Självklart är den tillbaka även i år. Att vi skapat ett positivt alternativ till betting och en efterfrågan på att spara istället för att betta på sport är helt underbart säger Joakim Jörlander, marknadschef på Dreams i ett pressmeddelande.

Dreams lanserade triggern inledningsvis som ett svar mot spelbolagens aggressiva marknadsföring inför förra årets VM i Ryssland då tusentals svenskar aktiverade  triggern och kunde se hur varje mål tog dem närmare sina sparmål. Nytt för 2019 är att även norrmännen kan spara på landslagets matcher, då efterfrågan på en trigger varit stor även där.

Dreams lansering förra året och positionering mot spelreklamen kommer i en tid där debatten om konsekvensen för spelande har hamnat högre upp på agendan efter omregleringen av spelmarknaden som trädde i kraft vid årsskiftet.

Under 2018 lade spelbolagen över 7,4 miljarder på marknadsföring och branschen omsatte drygt 23 miljarder kronor efter utbetalda vinster, inräknat både den reglerade och oreglerade marknaden.

– Det är pengar som människor förlorat. Vi kan inte stå tysta och se på när spelbolagen skor sig när vi vet att det är pengar som de flesta egentligen behöver spara, säger Joakim Jörlander.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

SpelreklamReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.