Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Drift med traditionella könsroller i Gay Beers första tv-kampanj

Publicerad: 11 Juni 2019, 08:43

Gay Beer använder sig av stereotyper från heterovärlden för att visa vardaglig gemenskap inom HBTQ-communityn.


Ämnen i artikeln:

HBTQReklam

Juni månad är i en internationell kontext dedikerad Pride. Här försöker varumärken, med olika grad av relevans och äkthet, visa på öppenhet, inkludering och acceptans och få sin plats i solen. Ett varumärke som är sprunget ur rörelsen är Gay Beer som grundades så sent som i december 2018. I bolagets första reklamfilm någonsin slår man an den känslan av att njutar av saker tillsammans, som många kan relatera till.

Hantverksölen som bryggs i New Yorks utkanter är en lättdrucken ljus lager som enligt grundarna ska spegla arvet från HBTQ-rörelsen med öppenhet, inkludering, men också unikitet. Reklamfilmen är framtagen av Brooklyn-baserade Quirk Creative och skildrar rollerna i ett heterosexuellt parhållande med traditionella könsroller.

En muskulös man kommer hem efter träningen och slår ner sig i soffan framför tv:n med uppmaningen "Älskling, matchen börjar, kan inte du hämta en öl?"När ölen kommer leveras den av hans pojkvän. Taglinen parafraserar på Lady Gaga – "Brewed this way"

I ett uttalande till The Drum säger byrån att kampanjens budskap är att liftets njutningsfulla stunder inte bara är till för en grupp i samhället.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

HBTQReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.