Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Drömmen om långfilm finansieras av reklam

Publicerad: 3 februari 2015, 13:59

Från vänster: Gustaf Spetz, Victor Danell, Rasmus Råsmark, Albin Pettersson, Olle Tholén. Sittandes: Hannes Krantz.

Foto: Pressbild.

Nästan 400 000 visningar. Det har Norrköpingsbaserade produktionsbolaget Crazy Pictures fått sedan de släppte sin senaste kortfilm på Youtube för ett dygn sedan. Än så länge har bolaget gått runt tack vare sina reklamfilmsproduktioner – men nu är planen att för första gången göra långfilm.


Ämnen i artikeln:

Svenska SpelTre

För några år sedan släppte Crazy Pictures kortfilms-serien "Poesi för fiskar". De har alla fått höga visningssiffror på Youtube – några av avsnitten har över miljonen. Filmerna gav uppdrag för SVT, men det är inte kortfilmerna som drar in pengarna.

– Som produktionsbolag består vår omsättning till 95 procent av reklamfilm. Vi gör kortfilmerna för att det är kul och för att visa vad vi kan.  Vi vill det så mycket så vi skiter i att vi inte får in några pengar på kortfilm. De pengar vi får in via annonsintäkter på Youtube går åt till att finansiera resor och inspelningar, säger Albin Pettersson, en av grundarna på Crazy Pictures.

Tillsammans med produktionsbolaget Standart har Crazy Pictures gjort reklamfilm för bland andra Dumle, Tre och Svenska Spel, men även lite mer lokalt som till exempel för Norrköpings stad.

Produktionsbolaget Crazy Pictures startade en vecka efter att de sex vännerna från Norrköping som grundade bolaget tog studenten. Det var för sju år sedan. Då hade de sedan länge brunnit för film och producerat eget sedan tioårsåldern.

– Vi ville fortsätta jobba med film. Då var det roligare att testa våra egna vingar tillsammans än att splittras på olika vidareutbildningar. Och det har ju funkat rätt bra, säger Albin Pettersson.

I dag jobbar alla sex heltid på produktionsbolaget och i går släpptes ett nytt avsnitt av kortfilmsserien "Poesi för fiskar" – som redan fått 386 000 visningar på Youtube. Men trots att killarna försökt få sponsorer till sina kortfilmer är det ingen som valt att hoppa på.

– Vi tänkte att det här kommer folk att vilja hoppa på, men tyvärr har det varit väldigt trögt. Jag tror att det beror på att vi tar ut svängarna mycket – vilket gör att företagen blir rädda. Men samtidigt måste man det för att få en viral spridning. Det är tråkigt att branschen inte vill hoppa på det digitala.

När bolaget nu börjar producera sin första långfilm blir det en dramathriller. Just nu pågår arbetet med att hitta finansiärer och tanken är att den till viss del ska finansieras via crowdfunding.

– Vi är sugna på att försöka göra något som är lite osvenskt och inte så traditionellt. Att hålla den stil och ton vi har på alla våra filmer fast i ett längre format. Självklart vill vi få upp filmen på bio.

Vad är er stil, enligt dig?
– Vi gillar att tänka obehindrat och utan hinder göra exakt det vi vill. Vi försöker inte sätta stopp för att det är för svårt eller dyrt. Jag tror att det märks när man ser våra filmer.

Här kan du se den senaste kortfilmen:

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Svenska SpelTre

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.