Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Dubbel glädjeyra – två Grand Prix till Sverige

Publicerad: 20 Juni 2017, 09:42

Foto: Fredrik Thambert.

Sverige sopar banan med konkurrensen under Cannes Lions andra dag. Både Humanium och Ålandsindex vinner varsitt Grand Prix.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2017ReklambyråerÅkestam HolstHumaniumCannes LionsGarbergs

Efter en något trevande start på veckan är den svenska fanan i topp på Rivieran i kväll.

Noa-byråerna Great Works och Åkestam Holst vinner ett Grand Prix i kategorin innovation för "Humanium" och RBK vinner ett Grand Prix i Cyber för Ålandsbankens "Ålandsindex". I Cyberkategorin delades det ut tre Grand Prix, de andra två gick till "Meet Graham" och "Did you meet mailchimp?"

Humanium Metal är en helt ny råvara gjord av nedsmälta illegala vapen. Initiativet har tagits fram av biståndsorganisationen IM, Individuell människohjälp, i samarbete med Great Works och Åkestam Holst.

– Vår Grand Prix-vinnare Humanium andas innovation i varje steg av projektet. Från idé till distribution till affärsmodell till koncept. Allt kring Humanium bildar en perfekt cirkel som sammantaget representerar allt vi letar efter i innovationsjuryn, säger kategorins juryordförande Susan Lyne, president and managing partner på BBG Ventures.

Östersjökortet är ett bankkort gjort på majs. Med kortet får bankkunderna reda på hur mycket koldioxidavtryck de gjort på grund av sin konsumtion. Syftet är i första hand att rädda Östersjön från miljöpåverkan.

– Östersjökortet växte på juryn under hela veckan. Vi hade många datadrivna kampanjer bland nomineringarna, men det lite häftiga med Östersjökortet är att den kommer från en liten bank på Åland och kan bli hur stort som helst. Det var egentligen aldrig någon fråga huruvida RBK skulle vinna Grand Prix eller inte, säger Magnus Ivansson på Perfect Fools, en av jurymedlemmarna i Cyber.

Även Garbergs har all anledning att jubla. Under Cannes Lions andra dag kammade de hem ett guld i kategori innovation, för GTA5-modden "Los Santos Pride".

I övrigt prisades Åkestam Holst fick tre brons för "Ikea retail therapy" i kategori cyber, Edelman Deportivo fick ett brons i kategori mobilt för Hövding-kampanjen "Give a beep" och Acne och Ingo fick ett varsitt brons i kategori direct för "Ikea responds to Balenciaga" respektive Folkperans "Unsuccessful Ticket Sampling".

Det går även att konstatera att det gick bra för svenskägda B-Reels filial i USA. De vinner ett guldlejon i mobilkategorin för Gorillaz-appen. Svenska Mediamonks vinner också guld i kategori cyber för Audis Sandbox som tagits fram av den norska reklambyrån POL.

Byråtoppen hittills:
Åkestam Holst: 1 Grand Prix, 3 brons
RBK: 1 Grand Prix
Great Works: 1 Grand Prix
Garbergs: 1 guld
Acne: 2 silver, 1 brons
Edelman Deportivo: 1 silver
TBWA: 1 brons
Ingo: 1 brons

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.