Reklam
Dubbel vinstchans för Åkestams hyllade kissannons
Publicerad: 18 juni 2018, 08:25
Åkestams hyllade ”Pee ad” för Ikea kan plocka hem två vinster i print-kategorin. Favorittippade, enligt svenska kreatörer.
Pee ad har beskrivits som en innovation inom printannonser och har hyllats över hela världen. Nu har byrån Åkestam Holst chans till vinst i Cannes Lions kategori Print & Publishing för Ikea-annonsen. De kan vinna både i Retail och Innovation.
Pee ad ingår i kampanjen ”Där livet händer” som tar fasta på människors vardag. I samarbete med Marcene Labs tog Åkestam Holst tidigare i år fram en printannons som även fungerar som ett graviditetstest. Genom att applicera ett urinprov på en speciell yta i annonsen kommer information om att IKEA:s spjälsäng Sundvik är billigare med IKEA Family-rabatt att träda fram, förutsatt att du är gravid. Annonsen trycks i begränsad upplaga.
Pee ad vann bland annat Guldägget i kategorin Annonsering och har även tagit hem vinsten i Månadens PR.
I arbetsgruppen finns bland andra art directors Evelina Rönnung (numera Forsman & Bodenfors) och Hugo Wallmo samt creative director Magnus Jakobsson.
När de svenska kreatörerna fick tippa vilka som kan ta hem lejon i Cannes var Pee ad en självklar favorit.
Totalt delades 177 nomineringar ut i print & publishing-kategorin.