Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 29 november 2018, 17:22
Adobe och Abby Priest vinner sin andra 100-wattare för kvällen för "The Lost typgraphy of Bauhaus". Denna gång i kategorin kampanj Kampanj Internationellt.
Tillsammans med Abby Priest vill Adobe lyfta fram kulturskatter, digitalisera dem och göra dem tillgängliga för dagens kreatörer. Förra året återskapades Edvard Munchs penslar i Photoshop tillsammans med några av världens främsta penselmakare.
Den andra delen i Adobes projeket "Hidden treasures of creativity" handlade om att återskapa och tillgängliga de typsnitt som gick förlorade när nazisterna tog död på det tyska designinstitutet Bauhaus. Genom att kräva i arkiven och återskapa fem typsnitt som aldrig tidigare sett dagens ljus skapade Adobe, Abby Priest och den legendariske designern Erik Spiekermann "Lost typography of the Bauhaus" – en produktutveckling som fick stor internationell uppmärksamhet.
Nu vinner kampanjen i kategorin Kampanj Internationellt med motiveringen:
"Man målar med än tydligare penseldrag i årets kampanj när man återupplivar historien, återupprättar Bauhaus-skolan och samtidigt lyfter produkten på ett relevant sätt till målgruppen. Det är elegant storytelling, själfullt berättande, som ger effekt."
Övriga vinnare i kategorin:
75 watt: Klarna och Nord DDB – Smoooth 2017
50 watt: Electrolux och Pool – "AEG fine toning dining"