Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Dubbelvinst för Adobe och Abby Priest

Publicerad: 29 November 2018, 17:22

Adobe och Abby Priest vinner sin andra 100-wattare för kvällen för "The Lost typgraphy of Bauhaus". Denna gång i kategorin kampanj Kampanj Internationellt.


Ämnen i artikeln:

100-wattarenReklamAbby PriestAdobe

Tillsammans med Abby Priest vill Adobe lyfta fram kulturskatter, digitalisera dem och göra dem tillgängliga för dagens kreatörer. Förra året återskapades Edvard Munchs penslar i Photoshop tillsammans med några av världens främsta penselmakare.

Den andra delen i Adobes projeket "Hidden treasures of creativity" handlade om att återskapa och tillgängliga de typsnitt som gick förlorade när nazisterna tog död på det tyska designinstitutet Bauhaus. Genom att kräva i arkiven och återskapa fem typsnitt som aldrig tidigare sett dagens ljus skapade Adobe, Abby Priest och den legendariske designern Erik Spiekermann "Lost typography of the Bauhaus" – en produktutveckling som fick stor internationell uppmärksamhet.

Nu vinner kampanjen i kategorin Kampanj Internationellt med motiveringen:

"Man målar med än tydligare penseldrag i årets kampanj när man återupplivar historien, återupprättar Bauhaus-skolan och samtidigt lyfter produkten på ett relevant sätt till målgruppen. Det är elegant storytelling, själfullt berättande, som ger effekt."

Övriga vinnare i kategorin:

75 watt: Klarna och Nord DDB – Smoooth 2017

50 watt: Electrolux och Pool – "AEG fine toning dining"

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.