Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Dubbla Epica-guld till Volvo och F&B

Publicerad: 26 november 2012, 08:20

Volvos "The Ballerina stunt" vann guld under Epica

(UPPDATERAD). Det blev sex svenska guld under årets Epica Awards i Paris. Forsman & Bodenfors tog två av gulden tillsammans med Volvo. Family Business, Studio Total, DDB och Åkestam Holt är fyra andra byråer som kommer hem med guld från Frankrike. Totalt blev det 39 medaljer för Sverige.


Ämnen i artikeln:

VolvoEpicaForsman & Bodenfors

Årets Epica Awards gav sex svenska guld. Bäst gick det för Forsman & Bodenfors. Tillsammans med kunden Volvo tog byrån hem två Epica-guld.

I kategorin "Automotive & accessories" vann kampanjen "The Balerina Stunt", medan "Launch site on Ebay" tog hem guld i "Automative Interactive".

Övriga svenska vinnare blev Studio Totals björnar över Vitryssland. Den uppmärksammade kampanjen för kunden Belarus Human Rights vann i pr-kategorin.  

Åkestam Holst och kunden Pause vann ett guld för kampanen "The Heist" i kategorin "Consumer Services & Household Interactive".

Family Business och kunden Absolut Vodka vann guld i kategorin "Förpackningsdesign" för kampanjen "Absolut Unique".

I kategorin "Integrerat" tog DDB och Försvarsmakten hem guld för kampanjen "Vem bryr sig".

Det blev alltså ingen Grand Prix för de svenska byråerna i år. Det lyckades däremot både Finland och Danmark med. DDB Helsinki vann Grand Prix i drinkkategorin för kampanjen "Large Coffee" med kunden McDonalds.

Danska M2Film vann i transport- och turismkategorin för kunden Midtrafik med kampanjen "The Bus".

Uppdatering:

Under tisdagen tillkännagavs även silver- och bronsvinnare i Epica. Forsman & Bodenfors kunde räkna ytterligare fyra silver och ett brons till sin medaljssamling. Naked vann fyra silver och ett brons, tre av dessa silver för kunden Grolsch. Medan DDB Stockholm och CP+B Europe kammade hem tre silver och ett brons vardera.

De svenska bidragen kammade sammanlagt hem 15 silver och 18 brons. Det ger en sammanlagd medaljskörd på 39 vinnande bidrag, de tidigare guldutmärkelserna inräknade.


Svenska medaljskörden i Epica 2012

1) Forsman & Bodenfors 8 medaljer (2 guld, 4 silver, 2 brons)

2) Åkestam Holst 5 medaljer (1,0,4)

3) Naked 5 medaljer (0,4,1)

4) DDB Stockholm 4 medaljer (1,2,1)

5) CP+B Europe 4 medaljer (0,3,1)

6) Family Business 1 guld

    Studio Total 1 guld

8) JVD/Jacobson Vellinga Design 1 silver

9) TBWA, Volontaire, Lowe Brindfors, Edithouse Film Works, ESTER och Greatworks samtliga ett brons.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.