Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Dumb Ways to Die"-app toppar i 81 länder

Publicerad: 4 december 2014, 12:57

Metro Train Melbournes "Dumb Ways to Die"-kampanj blev enormt framgångsrik i världen. Sedan släpptes en app och nu har uppföljaren kommit - Dumb Ways to Die 2: The Games. Spelet redan etta på 53 marknader och toppar som iPad-app i 81 länder, enligt App Annie.


Metro Trains Melbourne "Dumb ways to die"-kampanj var en av de mest prisbelönta under 2013.

Kampanjens syfte var att visa på vikten av tågsäkerhet och använde ett antal figurer som tog kål på sig själva på ett antal speciella sätt - McCann i Melbourne ligger bakom kampanjen.

Metro Trains Melbourne kom först med en app baserat på spelet och har nu presenterat en uppföljare på appen "Dumb Ways to Die 2: The Games", vilken snabbt har blivit en stor succé.

Som titeln antyder dör karaktärerna i sportgrenar som alltifrån curling med minor och spingande med saxar till att agera tandläkare med mördarvalar.

Adage konstaterar att spelen inte har så mycket att göra med tåg, men att det ploppar upp påminnelser om tågsäkerhet längs med spelet.

Appen är gratis, men spelarna kan köpa tokens och eller göra spelet reklamfritt.

Metro Trains Melbournes intäkter ska återinvesteras i just "tågsäkerhet".

Originalvideon för kampanjen har fått mer än 93 miljoner visningar på Youtube. Det första spelet hade 85 miljoner nedladdningar.

Uppföljaren har fått 10 miljoner nedladdningar på två veckor.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.