Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Dumpar Kia – för att få Peugeot

Publicerad: 23 maj 2013, 13:31

Joachim Berntzon, vd för BerntzonBylund, byter bilkund.

Foto: Pressbilder och Resumé.

BerntzonBylund har i största hemlighet pitchat på Peugeot – trots att byrån redan haft ett bilmärke: Kia Motors. I dag sa BerntzonBylund upp avtalet med Kia eftersom man vunnit Peugeot-kontot. – Jag har aldrig varit med om något liknande i min karriär. Men det är rätt läge att gå vidare efter ett framgångsrikt sjuårigt samarbete med Kia, säger Joachim Berntzon.


Ämnen i artikeln:

PeugeotBerntzon BylundKiaJoachim BerntzonBerntzonBylund

I dag på eftermiddagen ringde Joachim Berntzon upp Kia Motors tillförordnade  marknadschef Anders Lebréus och meddelade att byrån river avtalet för att man i stället får Peugeot som kund.

–      Vi blev inbjudna till Peugeot-pitchen, och de visade intresse för oss och vi blev intresserade av dem. Peugeot har en enorm potential i varumärket. Dessutom har ledningen ett starkt fokus på kommunikation som en motor för att öka intäkter och ta marknadsandelar, säger Joachim Berntzon.

Han bedyrar att det är BerntzonBylund som aktivt väljer att byta bilmärke. Kia Motors har inte skurit ner på uppdraget och har inte heller aviserat någon ny byråupphandling.

Peugeot-uppdraget är inte större än Kia-kontot. Snarare "något mindre", förklarar Joachim Berntzon.

– Men vi har fått in många nya kunder och kände verkligen att vi ville göra det här.

Men varför? Har ni och Kias ledning haft olika syn på marknadsföringen?
– Nej, vi har hela tiden haft ett jättebra samarbete.

Han säger att det inte är några samarbetsproblem som ligger bakom bytet.

– Vi kände att det var rätt läge, helt enkelt.    Vi har haft sju fantastiska och roliga år tillsammans med Kia. Reklamen har spelat en stor roll i märkets framgångar både varumärkesmässigt och kommersiellt och det arbetet är vi stolta över, säger Joachim Berntzon.

Han berättar att Kias marknadsandel var 0,9 procent samarbetet inleddes och att den i dag är  5,4 procent.

– Kia är Sveriges mest sålda bil till privatpersoner. Igår höjde Indikat Konsument Kia till Stjärnstatus, det är vi mycket stolta över.

Kia Motors tillförordnade  marknadschef Anders Lebréus:

– Det är deras beslut, vi har haft ett framgångsrikt och bra samarbete, men någon gång måste det ta slut.

– Vi har satsat något mindre på reklam lokalt – det har blivit mer centralt.

Kia tar inom kort in en ny marknadschef: Jonas Nilsson, med ett förflutet från byråsidan och sannolikt utlyser man en pitch inom kort.

Peugeot avslutar det femåriga samarbetet med Volt när man nu tar in BerntzonBylund.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News