Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Dundrar mot MP:s reklamutspel

Publicerad: 19 mars 2014, 14:09

Foto: Sveriges Annonsörer.

Resumé kunde igår berätta att den miljöpartistiska riksdagsledamoten Annika Lillemets vill utöka reklamskatten till att även omfatta tv, radio och internet. Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer är skarp kritiskt till förslaget och menar att det står i bjärt kontrast till det tolv år gamla riksdagsbeslutet att slopa reklamskatten.


Ämnen i artikeln:

MiljöpartietSveriges AnnonsörerAnders Ericson

Sveriges Annonsörers vd, Anders Ericson, menar att det är ett oöverlagt förslag att utöka reklamskatten.

–  Reklamskatten, som borde kallas ”tidningsskatten”, slår redan nu hårt  mot de medier som finansieras av annonsintäkter. Om vi går emot  Riksdagens redan fattade beslut och utökar skatten kommer detta knappast  att leda till en ökad och bättre journalistik, snarare tvärtom, säger  han.

Anders Ericson menar att man i stället borde underlätta för den  hårt utsatta tidningsbranschen att nå ut med sina nyheter och den  största intäkten är just annonsering.

Annika Lillemets hävdade att reklam gör att den personliga integriteten kränks,  att man stressar människor till konsumentinriktad livsstil och att träd  fälls i onödan.

Anders Ericson pekar dock på andra ekonomiska risker med förslaget att utöka reklamskatten.

–  En effektiv reklam är näringslivets, och många organisationers,  kommunikativa motor och om denna begränsas av politiska beslut kommer  detta direkt att påverka företags och organisationers förmåga att  utvecklas, säger han i en kommentar.

Annika  Lillemets förslag mötte dock hårt motstånd från Gunnar Andrén som  menade att Miljöpartiet i så fall måste slopa sina valaffischer om man  ska leva som man lär.

Annika Lillemets svarade:
– Det inte är det som vi diskuterar. Det är skillnad på samhällsinformation och kommersiell information.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News