Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Dustin reklambombar Norden

Publicerad: 15 september 2010, 11:19

Annonsbranschen lyfter som en raket efter krisåret. Nu hoppar Dustin på tåget med bägge fötterna. Resumé avslöjar att elektronikjätten tiodubblar sitt konto för tv-reklam under 2010. En tung nordisk satsning drar igång nu. – Det känns som att det går åt rätt håll. Nu måste vi bygga varumärke, säger Stefan von Stein Dustins marknadsdirektör i Norden till Resume.se


– Nu är det kul att vara marknadsdirektör, säger Stefan von Stein på Dustin som tiodubblar kontot för tv-reklam i år.

Branschen vänder uppåt och Dustin vill sätta varumärket i Danmark och Norge. Därför väljer elektronikjätten att vrålsatsa på tv-reklam.
– Bruttoinvesteringen i tv uppgår till 50 miljoner, vilket är tio gånger mer jämfört med förra året, säger Stefan von Stein.

Som vanligt är Dustin en huvudsponsor för TV4:s Idol som drog igång i veckan. Nu går företaget även in som sponsor för norska versionen av ”Let’s Dance” som heter ”Skal Vi Danse?” och danska ”Live i Bremen.”

Därmed kommer Dustin nu vara en av huvudsponsorerna i tre populära, folkliga, nordiska program som alla har premiär ungefär samtidigt.
– Vi har lanserat webben och katalogen i Danmark och Norge. Nästa steg är nu att sätta varumärket ordentligt och gå ut i brett i tv, säger Stefan von Stein.

I alla tre nämnda länder ska Dustin också köra ut nyproducerad reklamfilm senare i höst. Det är Dustins vanliga partner Ogilvy som håller på att producera filmerna just nu.

En annan anledning till monumentalsatsningen på tv-reklam är att Dustin haft framgång när de var en av huvudsponsorerna för de norska sändningarna från fotbolls-VM i sommar. Under första veckan steg trafiken till Dustin.no med 20 procent.
– Vi är riktigt nöjda. Vi ser skillnad i trafik och försäljning direkt när vi gör sådana här satsningar, säger Stefan von Stein.

Ove Gustafsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.