Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Dylan säljer ut protestsångerna till kapitalet

Publicerad: 17 februari 2009, 07:25

I går kväll i en reklampaus i såpan Coronation Street på engelska ITV var det premiär för Co-operatives reklamfilm ljudsatt med Bob Dylans protestsång Blowin´ In the Wind.
– Är inget heligt, frågar amerikanska magasinet American Songwriter.


Det är McCann Erickson som gjort filmen för den brittiska konsumentkooperativa kedjan Co-operative  som i kölvattnet av finanskris och direktörsbonusar vill framställa sig som ett mer etiskt företag.

I filmen finns många smutsiga barn, trötta arbetare och vindkraftverk.

Den 2,30 långa reklamfilmen ljudsätts med Blowin´ In the Wind, Bob Dylans låt från 1963 som blev 60-talsprotesternas signaturmelodi.

Långt innan premiären på reklamfilmen har kommentarerna varit många, inte minst i USA. Märkligt nog verkar de flesta vara mer indignerade över Co-operativereklamen än reklamen för Pepsi som Dylan medverkade i samband med Super Bowl.

American Songwriter är indignerad över att 60-talsklassikern nu används för att marknadsföra ett företag som driver begravningsbyråer.

New York Times kör den ironiska stilen ” And how many years must Bob Dylan wait before he licenses one of his most beloved ballads for use in a British television commercial? The answer, my friends, is 47.”, skriver   tidningen.

Vid det här laget börjar Dylan bli en välkänd figur i reklam. Redan 1996 licenserade han ut The Times They Are a Changin, en annan protestsångsklassiker, till en reklamfilm för en kanadensisk bank.

Mest uppmärksamhet, och kanske mest indignation, blev det 2004 när Dylan plötsligt dök upp i reklam för underklädesmärket Victoria Secret.

Sedan dess har Dylan setts i reklam för både Apple och Cadillac.

– Hans karriär baserar sig på att överraska människor, säger en talesperson på Dylans skivbolag.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.