Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Dyrköpt reklammiss för otrohetssajten Victoria Milan

Publicerad: 29 Augusti 2013, 08:15

Foto: Pressbild.

Victoria Milan har gjort bort sig rejält inför lanseringen i Polen. Planen var att rida på ett skämt om presidenten Jaroslow Kaczynskis relation till sin katt, men hans omkomne bror tillika ex-presidenten Lech hamnade på reklamaffischerna i stället: – Journalisterna här tror att vi har gjort det med flit för att få uppmärksamhet, men vårt syfte var att skapa något humoristiskt. Inte en kampanj som kan uppfattas som morbid, säger Dominika Pezcynski, som är talesperson för Victoria Milan.


Ämnen i artikeln:

Victoria MilanDominika Pezcynski

Victoria Milan introducerades häromdagen i Polens huvudstad Warszawa med  gigantiska affischer över hela staden. Det finns bara ett problem. Fel person figurerar på affischerna.

–  Det är ett gammalt skämt i Polen att ungkarlen och presidenten Jaroslaw  Kazcynski har en relation med sin katt. Vi riktade en uppmaning till  honom att antingen han eller hans katt skulle vara otrogen, säger  Dominika Pezcynski.

Problemet var bara att hans enäggsbror, Lech, figurerade på affischerna. Den tidigare presidenten Lech Kazcynski omkom när regeringsplanet kraschade i Ryssland.

Dominika Pezcynski befinner sig på plats i Warszawa.

Då Resumé talar med hennes ska bolaget hålla presskonferens inom 30 minuter:
– Här är man jätteförbannade. Vi tvingas till och med att ha livvakter, säger Dominika Pezcynski.

Hon kan inte uppge vilken byrå Victoria Milan arbetar med därnere, men klart är att att polska medarbetare har valt bilden:
–  Bröderna har figurerat så mycket i media att den polska befolkningen  har lärt sig att skilja dem åt. Den polska tidningen Newsweek gjorde en  artikel inför lanseringen av kampanjen upptäcka inte att det var fel  bild. Så det är verkligen lätt att blanda ihop dem, säger Dominika  Pezcynski.

Hon menar att missen inte bara har väckt rabalder i Polen, även exempelvis amerikanska medier har rapporterat om reklammissen,

Hur påverkar det er internationella expansion?
– Jag tror inte att vi påverkas. Jag tänker också att saker brukar blåsa över, säger Dominika Pezcynski.

Hur påverkar misstaget er ekonomiskt?
–  Vi har inte beräknat detta och det går heller inte att spekulera i. Vi  har blivit uppmärksammande på att vi kan riskera att bli stämda, säger  Dominika Pezcynski.

Hon påtalar återigen att det inte är någon pr-kupp:
–  Vi har inget att vinna på att vara morbida och såra folks känslor. Det  hade varit en tillräckligt kontroversiell kampanj ändå, säger Dominika  Pezcynski.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.