Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 4 juni 2014, 09:28
Foto: Skärmdump.
Reklamombudsmannens opinionsnämnd, Ron, dömer att en reklamfilm från elbolaget E.ON, med bland andra Gunilla Pontén och Kristoffer Appelquist, är vilseledande.
I februari lanserade Forsman & Bodenfors en kampanj för elbolaget E.ON och deras smarta elmätare 100Koll. I den kunde kunderna kunna välja mellan fyra olika mobila elmätare efter "tycke och smak".
Bland annat en elmätare med komikern Kristoffer Appelquist vars utskällningar kommer göra att du inte vill svika honom genom att slösa el och en med modeskaparen Gunilla Pontén vars trumset växer ju bättre du är på att hålla koll på elförbrukningen.
Enligt kampanjens reklamfilmer gav bolaget bort 120 000 så kallade smarta elmätare. Men nu konstaterar Reklamombudsmannens opinionsnämnd, Ron, att erbjudandet inte var utan åtagande från konsumenten, skriver Siren.
Först på hemsidan upplystes om att man måste vara kund hos Eon och att det efter ett år tillkom en månatlig abonnemangskostnad.
Linus Fremin