Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Effekten av mobilannonsering växer

Publicerad: 11 juni 2008, 13:30

Enligt en undersökning som Research and Analysis of Media (RAM) genomfört på uppdrag av Jumptap är mobilannonser dubbelt så effektiva som traditionella onlineannonser .


Exempel på en mobilannons. Denna var inte med i undersökningen.

300 svenska användare av Telia Soneras mobilportal ingick i RAM:s undersökning. Målet var att mäta hur väl de kom ihåg annonsören, köpintentioner och annonsens kvalitet i mobilen. Annons erna som användes kom från EMI, Eurobate, Plutolife (Mobilove) och Discovery Channel Sverige. Mobilannonserna ställdes sedan mot traditionella onlineannonser.

Resultatet i undersökningen var positivt för mobilannonseringsbranschen. I åldern 16-24 år uppgav cirka 10 procent att de skulle söka efter mer information efter att ha sett en mobilannons. När andra annonser visades för gruppen blev resultatet betydligt sämre i gruppen. Inte en enda av de tillfrågade i åldersgruppen 16-24 skulle söka efter information efter att ha sett annonserna. I ålder 45-79 år uppgav 28 procent att de skulle söka vidare efter information efter att ha sett en mobilannons. För andra annonser blev siffran i gruppen endast 13 procent.

Enligt Gartner är Mobilannonsering på väg upp. 2008 beräknas mobilannonsering omsätta 2,7 miljarder dollar. Det är en uppgång från 1,7 miljarder förra året. Och i slutet av 2011 beräknas omsättningen vara uppe i cirka 12,8 miljarder dollar.

Gartner uppger samtidigt att marknaden skyndar långsamt och att det fortfarande finns fler hinder. Till exempel menar de att relevansen för kunderna och enkelheten att använda mediet måste öka för att mobilannonsering ska kunna slå igenom på riktigt. Många av frågorna som branschen brottas med borde enligt analysföretaget vara lösta inom de närmaste två åren.
Men branschen har fortfarande två stora hinder att överkomma: att få kunderna att acceptera reklam i mobilen och att varumärken och annonsörer ska kunna driva intäkter.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.