Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Efter 19 år – här är nya Vings nya reklammanér

Publicerad: 19 december 2012, 10:17

En av Vings affischer som kommer att gå utomhus under mellandagarna.

I förra veckan bytte Ving både grafisk profil och logotyp efter 19 år. Nu släpper resebyrån det nya reklammanéret i samarbete med Forsman & Bodenfors.


Ämnen i artikeln:

Claes PellvikVingForsman & Bodenfors

Filmkampanjen rullas ut i tv på juldagen. Reklamfilmen följs av utomhus och print. Enligt ett pressmeddelande är mellandagarna den viktigaste försäljningsperioden för Ving.

I och med kampanjen är det premiär för den nya pay offen ”Holiday is where the heart is”. I kampanjen kommer resebyrån att lyfta fram sina egna hotell på ett annat sätt än tidigare.

Filmen kommer att gå i Norge, Sverige och Finland och är producerad i Thailand i regi av Thomas Jonsgården.

Som förstahandsmedium har Ving lagt krutet på internet, men kampanjen kommer också att gå i tv, med flera olika filmer i längderna 20 och 40 sekunder.

Vings lanserar också sin största utomhuskampanj någonsin i Stockholm, Göteborg, Malmö och på tågstationer runt om i Sverige. Kampanjen kommer dessutom gå i DN, Sydsvenskan, GP, SvD, Metro och Expressen.

Den hjärtliknande logotyp som resebyrån bytte till efter 19 år har väckt viss uppståndelse på grund av sina gemensamma drag med SVT Plays logga.

– Hjärtat är kopplat till resande, flera undersökningar visar att resenärerna väljer destination med hjärtat. Vi går all in och använder den nya grafiska profilen i alla våra betalda kanaler. Vi har skapat en grafisk profil nära upplevelsen. Allt hänger ihop, säger Vings marknadschef Claes Pellvik till Resumé.

Han avfärdar att likheterna med SVT Plays logotyp skulle vara något problem.

– Många har reagerat på likheterna. Det finns en uppsjö av logotyper som liknar varandra. För 19 år sedan såg många likheter mellan Vings logga och Kriminalvårdsstyrelsen dåvarande symbol. Det här får väl ses som ett steg i rätt riktning, säger Claes Pellvik.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.