Reklam
Efter 63 år i Göteborg – Stendahls öppnar Stockholmskontor
Publicerad: 19 september 2017, 09:05
Peter Johansson och Andreas Gunberg kommer att leda Stendahls nya Stockholmskontor.
Ökat antal förfrågningar från Stockholmsbaserade företag och tajming förklaringen bakom att Stendahls öppnar upp Stockholmskontor.
Sedan 1954 har Stendahls enbart varit etablerade i Göteborg. Byrån, som idag har 130 anställda och en omsättning på 165 miljoner kronor, tar nu ett banbrytande steg och öppnar upp kontor i Stockholm. Bakom beslutet ligger ett ökat intresse från Stockholmsbaserade kunder.
– Stendahls har haft en fantastiskt bra utveckling i Göteborg de senaste 5-7 åren. Vi har genomfört en omställning där vi vässat oss som strategisk och kreativ fullservicebyrå och lyckats attrahera en rad talanger med specialistkompetenser för att möta förändringarna på marknaden. Under den här resan har vi fått en hel del förfrågningar från Stockholm men känt att vi måste vara på plats för att kunna jobba nära kunderna. Nu är tajmingen rätt. Vi har bra kontakt med en rad talanger och för diskussioner med fyra-fem Stockholmsbaserade företag berättar Peter Johansson, client director och partner på Stendahls.
Johansson kommer tillsammans med strategichefen Andreas Gunberg att leda kontoret som del av det core-team på sex personer Stendahls tar med sig från Göteborg. Utöver de sex personerna som följer med från Göteborg kommer man även rekrytera ett tiotal personer till det nya kontoret på Skeppsbron 28. Johansson, som ansvarar för rekrytering av både personal och kunder, är redan på plats på kontoret och för i nuläget "skarpa dialoger" med ett antal kunder men vill inte svara på vilka. Senare under hösten hoppas han dock komma med besked.
– En nyckel blir att föra över vår kultur, kompetens och förmåga vi genom åren arbetat fram här i Göteborg till Stockholmskontoret. För att lyckas med det har vi satt samman ett core-team på sex personer som ska vara med och starta upp verksamheten. Utöver det letar vi i nuläget ett tiotal roller som kan komplettera byrån och det teamet. Vi har ett 40-tal kreativa utvecklare i Göteborg och den kompetensen kan vi förstärka och använda för de Stockholmbaserade uppdragen, fortsätter Johansson.
Peter Johansson och Andreas Gunberg berättar vidare om att kommunikationen befinner sig i en omställningsfas där varumärken måste skapa ett mervärde inte bara genom ren kommunikation utan även i den typ av produkter de tar fram.
– Vi ser att nu kommer fler och fler företag och varumärken som insett betydelsen och värdet av att jobba med digital affärsutveckling och kommunikation integrerat där varumärke och mottagare möts och kan hitta ett värdefullt utbyte med varandra. Istället för att jobba med 4-5 nischbyråer som inte kan se till helheten och som tyvärr ofta bidrar till en fragmenterad bild av varumärket står vi för något annat som byrå. För oss handlar det väldigt mycket om att hitta företag och varumärken med stor förändringsvilja. När traditionella medier tappar och det för kunder blir svårt att växa genom att bara "höja volymen i media" gäller det att leverera ett större värde kring sin produkt. Man måste hitta skärningen mellan kommunikation och produktutveckling annars är man borta om några år, där är vi otroligt starka idag, berättar Andreas Gunberg, head of strategy på Stendahls.
Hösten 2016 utförde Stendahls ett uppdrag för bilvarumärket Lynk & Co. som visar på skärningspunkten mellan kommunikation och produktutveckling. Uppdraget var att göra en bilmodell snarlik Volvo V40 relevant för millenials. Med avstamp i de delningstrender som just nu går utvecklade Stendahls tillsammans med Ericsson, Microsoft och Alibaba en kommunikationsplattform där en mängd funktioner och information kunde styras genom en app. Bland annat fanns en så kallad "share button" där föraren kunde erbjuda skjuts i bilen till de som var uppkopplade mot appen.
– Vi gillar kreativa och strategiska utmaningar för kunder som jobbar i branscher i omställning, där är bilbranschen ett perfekt exempel. De, och branscher som bank- och finans, har jobbat på samma sätt väldigt länge och måste fundera på hur de levererar sina produkter. Det vi ser är att många kan skapa bra idéer baserade på ny teknik men utmaningen är att utveckla, leverera och implementera den på marknaden, avslutar Andreas Gunberg.
Sedan tidigare jobbar Stendahls i Göteborg bland annat med varumärken som Länsförsäkringar, Volvo Cars, Volvo Trucks, Göteborg Energi och Husqvarna.