Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Efter artificiella influencer-kyssen – nu ber Calvin Klein om ursäkt

Publicerad: 21 Maj 2019, 06:37

Bella Hadid och Lil Miquela upprör.

Lil Miquela och Bella Hadids kyss upprör i sociala medier, Instagram gör om IGTV och stor dataläcka från varumärkens Instagram. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklamMorgonsvepet

Calvin Klein har en historia av att vara provokativ i sin reklam. Varumärket har också konstant hamnat i skottgluggen för att använda homosexualitet och sexualitet i sin marknadsföring.

Jämfört med tidigare kampanjer kan den senaste, där den artificiella influencern Lil Miquela kysser supermodellen Bella Hadid, verka lam. Men sedan videon lades ut på sociala medier i förra veckan har upprörda röster höjts över den. Kampanjen anklagas för "queerbaiting", kanske särskilt av anledningen att Bella Hadid identifierar sig själv som straight. Andra blev skrämda över den icke-verkliga influencern Lil Miquela.

Det tog inte många dagar förrän Calvin Klein gick ut i sina sociala medier och bad om ursäkt. De meddelade att kampanjen ska lyfta fram friheten i att få uttrycka sig som man vill och identifiera sig som vad man vill. De menar också att kyssen utmanar konventionella normer och stereotyper i reklam.

"Vi förstår att när vi använder någon som identifierar sig som straight i en kampanj där hon kysser en annan tjej kan det uppfattas som "queerbaiting". Vi är ett bolag med lång bakgrund av att pusha för LGTBQ+-rättigheter och det var verkligen inte meningen att göra LGTBQ+-communityn orättvisa", skriver Calvin Klein. Det rapporterar Adage.

Instagram gör om IGTV – blir mer lik Tiktok och Snapchat
Instagram TV, eller IGTV som det kallas, har hittills inte blivit den succé man hade hoppats på. Men nu skruvas tjänsten om efter att Instagram låtit sig inspireras av konkurrenter som Tiktok och Snapchat. Det handlar bland annat om ett gränssnitt som är enklare och fokuserat på ett enda flöde. Dessutom ska artificiell intelligens i högre grad än tidigare plocka ut rekommendationer för klipp som användarna kan finna relevanta. Det skriver Techcrunch. 

Källor: Tiktok-skapare lanserar Spotify-utmanare
Skaparna bakom den omåttligt populära appen Tiktok, Bytedance, ska lansera en betald stremingtjänst för musik på utvecklingsmarknader, enligt Bloombergs källor. Den nya tjänsten kommer att utmana företag som Spotify och Apple Music. Tanken är att Bytedance ska satsa på marknader där streamingtjänster inte används i så hög utsträckning i dag.

Stor dataläcka från varumärkens Instagram – öppen på nätet
En databas som ligger helt öppen på nätet innehåller mängder av information om influencers, kändisars och varumärkens aktivitet på Instagram. Det ska röra sig om 49 miljoner poster med information, bland annat biografier, profilbilder, följarantal, epostadresser och telefonnummer. Databasen har hittats av säkerhetsexperter. Anurag Sen som är säkerhetsforskare menar att databasen tillhör en indisk säkerhetsfirma som specialicerar sig på sociala medier. Det skriver Techcrunch. De har dock inte angivit vilka varumärken det ska röra sig om. Facebook, som äger Instagram, undersöker nu saken.

Game of Thrones-finalen satte rekord
19,3 miljoner människor såg Game of Thrones-finalen i söndags natt när avsnittet släpptes, enligt amerikanska HBO. Av dessa var det 70 procent, eller 13,6 miljoner människor, som tittade på linjär-tv när avsnittet sändes klockan 21 lokal tid. Hur tittarsiffrorna specifikt ser ut i Sverige är ännu oklart. Det skriver Adage.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamMorgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.