Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Efter besparingarna – Brindfors förlust minskar

Publicerad: 8 Augusti 2016, 11:58

Jesper Kling är vd för MullenLowe Brindfors och Golin.

Foto: Pressbild

MullenLowe Brindfors har genomfört en rad besparingsåtgärder som har minskat förlusterna. Men byrån visar allt jämt röda siffror, visar det senaste bokslutet.


Ämnen i artikeln:

MullenLowe BrindforsGolinLowe BrindforsJesper KlingAnnette GårdöCalle Sjönell

De senaste tio åren har MullenLowe Brindfors endast gått med vinst under två: 2008 och 2010. Efter några tunga kundförluster, och Saabs konkurs som slog hårt, har byrån kämpat med att minska kostnaderna och modernisera sitt erbjudande.

Vd:n Annette Gårdö, som lämnade sin post i februari, har bland annat sett till flytta från de dyra lokalerna i Spårvagnshallarna och genomfört lönesänkningar för de högst avlönade på byrån.

I det färska bokslutet (som även innefattar pr-byrån Golin) visar siffrorna att åtgärderna har gett effekt. För trots att omsättningen krymper till 155,6 (160,9) miljoner kronor så minskar förlusten till -9,1 (-16,8) miljoner kronor. Rörelseresultatet före management fee till de amerikanska ägarna stannade på -3,6 miljoner kronor vilket är en förbättring på 6,5 miljoner jämfört med år 2014.

Jämfört med året innan minskade personalstryrka från 71 till 64 anställda. De aviserade lönesänkningarna syns dock inte till i 2015 års bokslut utan väntas få effekt under detta år.

MullenLowe Brindfors har, trots resultatförbättringen, en utmanande höst framför sig. Innan sommaren stod det klart att storkunden Telenor lämnade byrån till förmån för Acne. Dessutom slutade den kreativa chefen Calle Sjönell för att istället börja på Facebook i Norden.

Resumé har sökt MullenLowe Brindfors nye vd Jesper Kling för kommentarer till siffrorna.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.