Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Efter BMW-tappet – Jung von Matt sänker lönerna

Publicerad: 22 Maj 2013, 06:42

Johan Jäger på Jung von Matt.

Jung von Matt tappar BMW-kontot efter hela sju år till Lowe Brindfors. Byrån går nu från 18 till 12 medarbetare, varav tre har sagts upp på grund av kundförlusten. Enligt uppgift till Resumé har Jung von Matt också tvingats sänka lönerna i dagarna. – Jag kan varken bekräfta eller dementera sådana uppgifter, säger Johan Jäger.


Ämnen i artikeln:

BMWJung von MattJohan Jäger

Jung von Matt, med Executive Creative Director, Johan Jäger i spetsen,  har arbetat med BMW i sju år.

Johan Jäger själv har arbetat med BMW i  hela 19 år. Byråns förlust av BMW innebär att uppemot 30 procent av  byråintäkten försvinner.

Jung von Matt går nu från 18 till 12  medarbetare, varav tre personer har fått lämna byrån till följd av att  kontot försvinner.
– Vi justerar vår kostnadsmassa precis som alla  byråer gör vid en sådana här situation. Vi justerar också upp den då vi  får in nya intäkter, säger Johan Jäger.

Två personer har valt att  säga upp sig på byrån, varav en av dessa, Jon Palmqvist, går till Björn  Borg.

Enligt uppgift till Resumé har Jung von Matt också tvingats införa  lönesänkningar för personalen. Johan Jäger vill varken bekräfta eller  dementera sådana uppgifter:
– Jag kan inte kommentera detta, säger Johan Jäger.

Johan Jäger uppger också att man har vunnit fyra kunder under våren som kompenserar stora delar av BMW-förlusten. Han vill dock inte uppge vilka dessa kunder är i nuläget.

Johan  Jäger började arbetade med BMW redan 1994 på Drömfabriken. Kunden  följde sedan med till BBDO, RMR, Ogilvy och nu senast Jung von Matt.
–  Man talar om olyckliga och lyckliga skilsmässor. 19 år är en lång tid  med en kund och jag är tacksam över varje minut som jag har fått jobba  åt BMW, men någon gång kommer man ju till vägs ände, säger Johan Jäger.

Om  man tappar en storkund är det ju lätt att man som byrå hamnar i en  negativ spiral. Vissa medarbetare försvinner och kunderna känner att här  verkar det lite turbulent och att det är dags att byta byrå. Hur  motverkar man att hamna i en sådan negativ trend?
– Vi befinner oss  inte i någon negativ spiral, utan vi har en skyldighet gentemot våra  huvudägare Jung von Matt AG i Tyskland att justera våra kostnader  kvartalsvis. Om det blir något tillfälligt eller permanent återstår att  se, men vi har ju som sagt fått in fyra nya kunder under våren, säger  Johan Jäger.

Vad kör du för bil?
– Haha, jag kör BMW och jag tänker fortsätta med det, säger Johan Jäger.

Han  känner sig också stolt över vad byrån har åstadkommit för BMW. Bolaget  har ökat sin marknadsandel från 1,7 procent till 6 procent i Sverige. Jung von Matt har också använts som brandmonitor för BMW i hela  världen.
– Det positiva är ändå att en av Sveriges bästa bilbyråer nu  står ledig för att ta sig an en ny bilkund. Vi kan väl nästan allt om  bilar vid det här laget, säger Johan Jäger.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.