Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Efter bråket med Oatly – brölken tillbaka i Arlas reklam

Publicerad: 23 September 2019, 07:39

Nu lanserar Arla uppföljaren på prisbelönta "Bara mjölk smakar mjölk". I kampanjen gör de påhittade mjölkalternativen "brölk", "trölk" och "pjölk" comeback – som varumärkesskyddats av Oatly.


Ämnen i artikeln:

OatlyArlaReklam

Konflikten mellan Arla och Oatly har pågått i flera år och till och med resulterat i en dom i Marknadsdomstolen mot Oatly. För cirka två veckor sen väcktes konfliken till liv igen när Oatly lanserade kampanjen "Spola Mjölken", som sedan dess fått stor uppmärksamhet och väckt stark kritik bland både bönder, kändisar och politiker.

Samtidigt berättade Oatly att man valt att varumärkesskydda Arlas påhittade alternativ för mjölk, "pjölk", "trölk", "brölk" eller "sölk", som förekommer i mejerijättens koncept "Bara mjölk smakar mjölk" som lanserades förra året. Det har fått Arla att kalla in juridisk hjälp.

– Vi har skickat in en invändning som bestrider de här registreringarna från Oatly. Vi anser att den har skett i ond tro. För oss är det solklart att vi var först med de här namnen. Så det pågår just nu en rättslig process i ärendet, sade Kristina Hammerö, kategoriansvaring för mjölk på Arla, till Aftonbladet.

LÄS MER: "Det skulle krävas för att stoppa Oatlys 'Spola Mjölken'"

Nu lanserar Arla uppföljaren på "Bara mjölk smakar mjölk" där Arla fortsätter att påminna svenska folket om det de älskar mest med mjölk – smaken.

– Mjölken är grundbulten i Arla och en produkt vi är extremt stolta över. Efter förra årets kategorikommunikation där vi lyfte det unika med mjölken, den goda smaken, såg vi effekter på både varumärkes-KPI:er och försäljning i nivåer vi inte sett på många år. Nu tar vi nästa steg på vår fortsatta resa och lanserar kampanj nummer två under samma paraplykoncept, säger Kristina Hammerö i ett pressmeddelande.

Konceptet och kampanjen är framtagen tillsammans med Åkestam Holst. Lanseringskampanjen belönades med både ett Guldägg och 100-wattare 2018.

– Att få jobba vidare med konceptet "Bara mjölk smakar mjölk" och ta det till nästa nivå känns både inspirerande och roligt med tanke på förra årets fina respons. I år har vi försökt addera ännu mer humor vilket har lett till en arbetsprocess som varit fylld med glädje och skratt, säger Rickard Beskow, kreatör på Åkestam Holst, i pressmeddelandet.

Kampanjen kommer att rullas ut brett i Sverige i TV, utomhus, digitalt och social media med start idag måndag.

Arbetsgrupp:

Uppdragsgivare: Kristina Hammerö, Kategorichef mjölk
Reklambyrå: Åkestam Holst NoA
Client Director: Jenny Kaiser
Kreatörer: Rickard Beskow och Johan Landin
Produktionsledare: Albin Muji
Byråproducent: Leila Widgren
Strateg: Jerker Winther
Mediebyrå: Carat
Produktionsbyrå: BKRY NoA
Produktionsbolag: Giants & Toys
Regissör: Sara Haag

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

OatlyArlaReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.