Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Efter byråbytet: Swedbank peppar för pensionssnack i nytt reklamkoncept

Publicerad: 12 Maj 2016, 14:20

Förra hösten bröt Swedbank ett långvarigt samarbete med byrån Lowe Brindfors, och började istället jobba med Forsman & Bodenfors. Nu har de kommit ut med ett nytt reklamkoncept där det snackas pension – men tankarna är någon helt annanstans.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsSwedbankForsman & Bodenfors

Under tiden med Lowe Brindfors som byrå hade konceptet "Under eken" tagits fram. Nu är de animerade djuren historia och in träder den nya kampanjen "Peppad att prata pension". Hittills är två reklamfilmer lanserade.

– Anledningen att vi nu lämnar "Under Eken"-konceptet och våra djurkaraktärer är framförallt att vi haft det i sex år och behöver en uppdaterad plattform anpassad efter utmaningarna i det nya medielandskapet. Vi behöver också ett koncept som bättre stärker varumärket, ger starkare igenkänning hos våra kunder och tydligare går att koppla till affären, säger Johan Bryngelson, marknadschef, i ett mejl till Resumé.

I reklamfilmerna med hög igenkänningsfaktor spelar banken på det tråkiga i att snacka pension. Det är lätt hänt att tankarna går till sättet folk uttalar ljud, eller hur deras näsvingar rör sig i takt med munnen, istället för att fokusera på räntor.

– Pensionskampanjen som startar i morgon tar avstamp i att många kunder finner pension både svårt, krångligt och viktigt, där vi visar att vi förstår alla ingående komponenter och gärna finns med som en hjälpande partner.

Se reklamfilmerna här:

Louise Lindberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.