Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Efter byråns kampanj – nu får nörden revansch

Publicerad: 20 April 2015, 14:17

SAOL:s nya definition av "nörd" ovan och den gamla nedan

Hösten 2012 ville Rodolfo ge nörden upprättelse i en kampanj för NTI Gymnasiet. Två och ett halvt år och 6641 namnunderskrifter senare ändrar Svenska Akademins ordlista definitionen av ordet nörd.


Ämnen i artikeln:

Rodolfo

NTI Gymnasiets utbildningar riktar sig till teknikintresserade studenter som inte sällan identifierar sig som nördar. Men kanske inte enligt SAOL:s gamla definition av nörd som löd: "En enkelspårig och löjeväckande person, en tönt".

Reklam- och innovationsbyrån Rodolfo ville förändra definitionen och skapade kampanjsajten nörduppropet.se. Här fick besökarna möjlighet att uppmärksamma den gammalmodiga beskrivningen av ordet och komma med eget förslag på en mer aktuell beskrivning.

Upproret fick stor uppmärksamhet, samlade omkring 2000 definitioner och 6441 namnunderskrifter som överlämnades till Svenska Akademin den 19 december 2012.  

Utifrån de insamlade definitionerna skapade Rodolfo en egen definition som är i det närmaste identisk med den som presenterades i SAOL i dagarna:

nörd s –en –ar en person med ett stort specialintresse

Hur stor inverkan har nörduppropet haft på den ändrade definitionen i SAOL?
– Utan att vara naiv så skulle jag säga att det är nästintill 100 procent. Aftonbladet, Expressen, DN, SVT, BBC och TV4:s Nyhetsmorgon är bara några av de som uppmärksammade uppropet. Radiokanaler ringde till och med upp SAOL:s redaktör Sven-Göran Malmgren och ställde honom till svars, säger Ludwig Jonsson creative planner på Rodolfo till Resumé.

Hur tar ni nörduppropet vidare?
– Framförallt är vi bara glada över att nördar inte behöver beskrivas som enkelspåriga, löjeväckande och töntar. Att vi har fått en vänligare och mer aktuell definition.

Hur stort är det här i relation till hur ni tidigare har påverkat genom kommunikation?
– Det är en mäktig känsla att skapa samhällsnytta och få det på papper. Hoppas att vi gjort många nördar stolta.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Rodolfo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.