Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Efter bytet av Ica-Stig: Nya duon möts av kraftig kritik på Facebook

Publicerad: 3 mars 2021, 13:10

De nya huvudrollsinnehavarna och den uppdaterade Ica-såpan tycks än så länge inte blivit någon hit, åtminstone enligt Icas följare på Facebook.


Ämnen i artikeln:

KingIca

Efter att Ica vid årsskiftet aviserade att Loa Falkman skulle gå vidare från rollen som Ica-Stig tycktes det under några veckor som att Sverige drabbats av Ica-Stigs-feber. Företrädare från dagligvarukedjan intervjuades av ett otal medier om reklamsåpans roll och vem efterträdaren skulle komma att bli, en medial uppmärksamhet få reklamkampanjer förunnad. Ica spädde därtill på intresset genom en längre ledtrådskampanj, väl medvetna om hur mycket publiken brydde sig om karaktärerna.

LÄS MER: Ica-såpan fyller 20 år – därför fungerar den fortfarande

När det nu gått en dryg månad sedan Suzanne Reuter och Björn Kellman tog över tycks det som att det åtminstone initialt inte blivit någon succé. Varje gång Ica släpper en ny reklamfilm postar de den även på sin Facebooksida. De tre filmer som hittills postats har fått cirka 80 kommentarer, kommentarer som nästan uteslutande är kraftigt negativa.

Reaktioner och kommentarer på Facebook ger naturligtvis inte någon helhetlig bild, men av dem att döma anser många att såpans dialog blivit för negativ, att det inte finns samma humor och att relationen mellan huvudrollsinnehavarna blivit för tjafsig.

”Hoppas verkligen inte att det är syskonbråk som ska prägla reklamerna nu” som en användare uttrycker sig.

På Youtube har Ica valt att inaktivera kommentarsfältet för samtliga klipp.

Kings creative director Frank Hollingworth, en av reklamsåpans skapare, säger att de har sett reaktionerna men att Icas egna mätningar visar att ”liking” för reklamen ligger stadigt. Han avböjer frågor men skriver i ett mejl att tidigare förändringar i såpan inledningsvis mötts av liknande reaktioner.

”Vi har sett det varje gång vi har rört om i såpan, till exempel när Jerry började, när vi introducerade nya Cindy och vid förra Stig-bytet.”

Även Ica avböjer intervju men Gabriella Ohlzon, pressansvarig, skriver i ett mejl till Resumé att den här typen av förändringar är känsliga.

”Det finns ett väldigt stort engagemang kring våra reklamfilmer, vilket märktes under lanseringen av nya Ica-Stig och Ica-Stina. Detta kan göra att förändringar blir lite känsliga. Vi följer utvecklingen av reklamen med flera olika mätningar och vi lyssnar in den feedbacken vi får. Vår förhoppning är att vi ska kunna visa på en tydligare bredd och djup i våra nya karaktärer och vi hoppas såklart att de ska tas emot väl av publiken när de får möjligheten att känna våra nya karaktärer mer.”

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

KingIca

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.