Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Efter de hyllade printkampanjerna – därför slutar Jeeps marknadschef

Publicerad: 18 Oktober 2017, 09:33

Fiat Groups marknadschef Jesper Albanssson lämnar efter fyra år.

Som marknadschef för Jeep har han drivit igenom uppmärksammade kampanjer för det sistnämnda varumärket utan att förankra dem hos Fiat-ledningen. Nu går Jesper Albansson till Visual Art där han får en ny roll som creative opportunities manager.


Ämnen i artikeln:

FiatReklamJeep

Under 2017 har Jesper Albansson gjort uppror mot Fiat Group och centralmakten i Turin. Den anrika biljätten har liksom andra aktörer i segmentet förordat en centraliserad marknadskommunikation. Den svenske marknadskommunikationschefen märkte att svagt engagemang för aktiviteterna och inte heller den önskade effekten.

När Saatchi & Saatchi Stockholm blev ny lead-byrå för Fiats varumärken innan sommaren tog marknadskommunikationschefen chansen att skapa lokalt relevant kommunikation för den svenska marknaden.

I augusti renderade samarbetet i en vinst i DN:s reklamtävling Reklamcupen genom en annons utformad som två berg med en väg mellan sig. En annons som berättar hur en person försvinner ut i ett nytt liv i vildmarken tillsammans med sin Jeep.

Och den sista helgen i september skapade byrån och marknadschefen en digital succé med den ”Min helg”-inspirerade annonsen hos SvD-konkurrenten Dagens Nyheter.

Men det är osäkert vilka typer av lokala initiativ som varumärket kommer att rulla ut framöver. Den 1 lämnar Jesper Albansson Fiat Group efter fyra år. Han har värvats till Visual Art där tillsätts i den nyinstiftade rollen creative opportunities manager.

– Jag säger som italienarna: ”det var ett erbjudande jag inte kunde motså”. Skämt åsido. Det kändes som ett bra läge för förändring i min karriär. Visual Art ser nya möjligheter att bygga relationer och behövde mina erfarenheter av att jobba både mot byråer och på en marknadsavdelning. Jag kommer dessutom att få frihet att anpassa både min roll och mitt team, säger Jesper Albansson till Resumé.

Skiljs ni och Fiat Group som vänner?
– Ja, det tycker jag. Vi har byggt upp ett bra samarbete med Saatchi & Saatchi där vi, i synnerhet med annonsen som vann i Reklamcupen och den ”Min-helg”-influerade snackisen påvisat behovet av lokalt relevant marknadsföring.

Jesper Albansson berättar att han lanserade de två omtalade kampanjerna utan att berätta om dem med ledningen i Turin, trots företagets centraliserade marknadspolicy.

– Jag var tvungen att köra två parallella spår och utmana den centrala ledningen i Turin. Jag berättade aldrig om dem, för då skulle de aldrig gått igenom. Det var mitt enda sätt att visa att det behövs relevanta aktiviteter som engagerar på lokal nivå. Det har dessutom blivit två väldigt starka case som fått bra output.

Skulle du beskriva Fiat som en centralstyrd organisation?
– Extremt centralstyrd och det är något jag delar med marknadschefskollegor på andra delar av bilbranschen. Det var därför jag var så mån om att visa att båda spåren behövs, det lokala och det globala. Det här var ett första steg som förhoppningsvis kan skapa en förändring på längre sikt.

Förutom genomslaget för kampanjerna. Vilken effekt har de haft på den kommersiella sidan?
– Jag märker hur folk i min närhet och utanför min närmsta krets, som vanligtvis inte pratar om bilar, börjar prata om varumärket. Det är sånt som gör att folk köper bilar på sikt och jag tycker att vi har närmat oss målgruppen på ett sätt som vi inte hade kunnat göra utan lokala initiativ. Det handlar inte bara om de två printkampanjerna utan andra aktiviteter, även för de andra varumärkena.

Kampanjerna förankrades aldrig centralt. Hur reagerade ledningen?
– Jag har inte fått några reaktioner överhuvudtaget. Vare sig från ledningen i Sverige eller i Turin.

Kan man kalla dina kampanjer för ett litet uppror mot ledningen?
– Ja, det kan man göra om man vill. Men det handlar om att jag tror att det här är en bättre strategi för att sälja bilar. Jag vill uppmuntra ledningen att gå den här vägen.

Handlar din sorti från Fiat Group om en konflikt?
– Nej, och i grunden har jag respekt för att det måste finnas centrala kampanjer, men också lokala. De kommer att behöva båda delarna framöver också. Att jag lämnar beror på att tillfället dök upp. Däremot tror jag det var bra att jag slutar innan det uppstår en större schism.

Vet du vem som tar över efter dig?
– Nej, det är inget klart än vad jag vet.

Tror du att din efterträdare kommer att få mandat att genomföra lokala kampanjer?
– Det vet jag inte. Jag kan bara hoppas. Nu har jag visat att det går och byrån har dessutom med sig erfarenheter som byrån jag ta med sig när man efterträdare börjar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

FiatReklamJeep

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.