Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Efter fem år - nu träder reklamaren bakom Rånald fram

Publicerad: 28 januari 2015, 14:42

Rånald och Kalle Rinaird.

Rånald heter en serie klipp som parodiserar på Mc Donald's populära maskot – som full. Filmerna har tiotusentals visningar och blivit omdiskuterade i reklamsammanhang – men kreatören bakom har hittills varit okänd. Nu berättar skaparen Kalle Rinaird för Resumé om vad som drog i gång allting.


Ämnen i artikeln:

Leo Burnett

Kalle Rinaird fick sparken från reklambyrån Leo Burnett 2001 i och med att de tappade kunder i Sverige. Innan han blev av med tjänsten var han en av de som jobbade med Mc Donald's marknadsföring under några års tid.

Kalle Rinaird blev entreprenör och det dröjde tills 2009 innan idén till Rånald kom. Han blev inspirerad av en före detta Berghs-student som gjort ett jobb för Nöjesguiden och kunde inte släppa tanken på att låta Rånald gå in på Burger King och beställa en burgare som full.

– Då höll jag på med ett webb-tv jobb om hårdrock och sa: Nu gör vi det här. Nu gör vi en egen dräkt utifrån att vi visste hur originalet såg ut, och går ut och filmar, säger Kalle Rinaird.

Alla sex klipp som ligger på Youtube kommer ifrån en inspelningskväll med tre timmars råfilm.

Fick du en tagg i huden efter att ha jobbat med Mc Donald's? Var det därför du gjorde klippen?
– Nej, nej. Vi ville sätta karaktären i en oväntad miljö, skapa någon form av effekt och få folk att skratta. Då tänkte vi inte på så mycket annat än att sprida dem.

Varför fick du sparken från Leo Burnett?
– Det var dotcom-döden. Våra kunder var jättestora retailers. Om en kund drog fick man sparken så det var bara att sitta och vänta på sin egen tur. När SAS försvann så försvann jag och tolv till. Nästa kund som drog var ATG och då försvann lika många.

Hur upplevde du att jobba med Mc Donald's när det var under ordnade former så att säga?
– De var jättebra tycker jag. Mycket lyhörda och intresserade av vad vi gjorde – förståndiga och snälla. Mats Ahldén var marknadschef var där då – han var väldigt bra.

Men hur kom det sig att det just blev Rånald?
– Mc Donald's är ett av världens starkaste varumärken. Ronald McDonald är barnens vän. Om han är full och går ut på stan blir det spänst.

Har du fått några reaktioner från Mc Donald's på detta?
– Nej. Jag känner ingen där längre. Däremot gjorde jag frilansjobb åt DDB och de sa att Mc Donald's var nyfikna på vem som var Rånald. Mer vet inte jag – de kontaktade inte mig. Hade de vetat vem jag var hade de säkert ringt.

Vad har du fått för reaktioner från andra?
– Det som står under klippen på Youtube – folk tycker att det är jävligt kul. Det är ingen som blivit arg.

Varför har du inte tidigare gått ut med att det var du?
– Det är Rånald som är viktig och inte jag.

I dag är Kalle Rinaird egen företagare och jobbar mestadels som copywriter.

Hur var det att spela in Rånald?
– Det var kul – riktigt kul. När vi interagerade med allmänheten var det många som trodde att det var en svensexa. Folk fattade inte vad det handlade om. Det var någon som frågade om jag hade Rohypnol.

Det sista Rånald-klippet släpptes på Youtube 2011. Men nu är Kalle Rinaird i färd med att spela in nya.

– Det blir ett liknande upplägg, men med flera karaktärer som just nu är under produktion. Vi ska bygga upp ett antal filmer innan vi släpper dem. Vi gör det för att det är kul.

Se klippen här:

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Leo Burnett

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.