Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Efter fiaskot – Cancerfonden sätter munkavle på byråerna

Publicerad: 8 April 2016, 12:12

Jennie Knutsson och David Orlic får inte prata om den avbrutna kampanjen.

Foto: Press/Fredrik Thambert

Byråerna får inte prata om den avbrutna kampanjen ”Nej till cancer”.


Ämnen i artikeln:

VolontaireThelma/LouiseMusse HasselvallKakan HermanssonJuno PrCancerfondenReklamKampanjKritik

Cancerfonden tvingades ta ner kampanjen ” "30 dagar – 30 nej" med Kakan Hermansson och Musse Hasselvall, där människor uppmanas att göra medvetna hälsoval för att minska risken till cancer. Ord som ”idiotisk” och ett ”kampanjhaveri” haglade i sociala medier och den ideella organisationen hade efter kritikstormen inget val.

Cancerfonden har nu gått ut och bett alla berörda om ursäkt. De sätter samtidigt munkavle på byråerna bakom kampanjerna.

Volontaire var den byrå som skapade konceptet ”Nej till cancer” för nästan exakt ett år sedan. Det var en kampanj som var bredare än Rosa Bandet och skulle uppmärksamma alla typer av cancer. Sara Brodahl, marknads- och insamlingschef på Cancerfonden, sa då att konceptet var tänkt att fortsätta flera år framöver i olika former. Men det fick alltså ett snöpligt slut.

LÄS MER: Vill lyfta fram personer som drabbats av cancer

Volontaire är inte inblandad i den nya kampanjen "30 dagar – 30 nej". Här har Cancerfonden samarbetat med Juno PR och Thelma/Louise. Utvärderingen pågår för fullt och byråerna har nu blivit tillsagda att inte prata om kampanjen.

– Jag skulle gärna göra det, men det går inte, säger Jennie Knutsson, vd på Juno PR.

Kan du inte ens berätta vilka delar ni har gjort?
– Nej, vi har kommit överens med Cancerfonden om att inte prata.

David Orlic, vice vd på Volontaire, skriver så här i ett sms till Resumé:
"Skulle gärna prata mer om Nej-konceptet som byrån jobbade med för 1,5 år sedan, men Cancerfonden har varit tydliga med att alla frågor ska ställas direkt till dem. Vi respekterar det."

Cancerfondens Sara Brodahl svarar:
– Vi tar som sagt fullt ansvar för att det har blivit så här och då blir det också naturligt att det är vi själva som uttalar oss. Mot bakgrund av att vi tar ansvar vore det onaturligt att någon annan uttalar sig.

Juno PR har tidigare gjort kampanjer för Rosa Bandet till Cancerfonden. På deras kundlista finns bland annat Filippa K, & Other Stories och Tradera.se.

Resumé har även sökt Kakan Hermansson och Musse Hasselvall för kommentarer.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.