Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Efter förra årets storsatsning – Elgiganten skalar ned julkampanjen

Publicerad: 3 December 2019, 09:03

Förra året väckte Elgiganten uppmärksamhet med episka ”Att ge mer”. I årets julkampanj har man återgått till ett mer traditionellt och nedtonat format.


Ämnen i artikeln:

JulkampanjElgigantenNord DDB

Förra året slog Elgiganten på stora trumman och släppte en mer påkostad julkampanj än någonsin. Sedan dess har Sveriges sjunde största annonsör, med bruttoinvesteringar på en halv miljard kronor 2018, bytt marknadschef. Och i år är julkampanjen något stramare.

LÄS MER: Hon är Elgigantens nya marknadschef

Precis som förra året är budskapet att en julklapp kan vara mer än bara en simpel pryl. I filmen får vi följa en pappa och hans dotter, en dotter som är mer intresserad av att sitta vid datorn och spela spel än att umgås med sin pappa. Efter att ha missat en gemensam hockeymatch och sett sin pappas besvikelse bestämmer dottern sig för att köpa ett headset så att även han kan vara med och spela.

– Ju stressigare samhället blir, desto tydligare blir det också att vi måste ta tillfället i akt och spendera mer tid tillsammans under högtider. Men på samma gång har uppfattningen om vad tid tillsammans är ändrats. Virtuell tid kan vara mer värdefullt för vissa än att ses ”irl”. Vi tror att en present kan vara så mycket mer än bara en grej. Den rätta presenten kan bli något som för dig närmare vänner och familj, det är vad vi vill inspirera till i jul, säger Camilla Everberg, marknadschef på Elgiganten Sverige.

Kampanjen är skapad av Nord DDB i samarbete med produktionsbolaget B-Reel Films och regissören Agnes-Lo Åkerlind. Musiken är en akustisk version av Zara Larsson och MNEK's hit ”Never forget you”, inspelad av Stella Lagnefors.

Kampanjen kommer att visas i Norge, Sverige, Danmark, Finland och Island. Ytterligare delar ur den integrerade kampanjen kommer att släppas på andra sida nyår.

Elgigantens julkampanj från 2018:

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.