Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Efter GDPR: Markant minskning i programmatichandeln

Publicerad: 28 Maj 2018, 12:32

Foto: Mostphotos

På grund av oklarheter mellan publicister och teknikleverantörer efter GDPR såg Amnet en minskad handel av programmatiska annonser dagarna efter det nya regelverket kom på plats.


Ämnen i artikeln:

GDPRAmnetProgrammaticReklam

I fredags trädde den omtalade och stundtals svårtolkade GDPR-lagstiftningen i kraft.

Som Resumé tidigare rapporterat om har den nya lagstiftningen lett till en rad oklarheter och konflikter mellan publicister och leverantörer av annonsköps- och uppföljningssystem. Bland annat har Schibsted pausat alla annonsering som köps eller mäts via Googles DoubleClick-system.

Tidigare i dag rapporterade branschtidningen Digiday om en minskad programmatisk handel runtom i Europa. Många amerikanska publicister har exempelvis dragit tillbaka sin programmatiska annonsering på den europeiska marknaden. Sajter som LA Times och Chicago Tribune gick till och med så långt att de stoppade möjligheten för europeiska användare att surfa in på deras sajter.

Och den programmatiska handeln post-GDPR har även minskat på den svenska marknaden.

– I fredags märkte vi av en markant skillnad i tillgänglig trafik från publicister både när det gäller Adform och DBM, säger Mia Hellsten, head of trading på Dentsus tradingdesk Amnet. Dock såg man en större förändring i DBM än AdForm.

Hellsten tror att tappet inte enkom beror på GDPR-lagstiftningen, utan även på att olika aktörer inom annonskedjan tolkat det nya regelverket olika och därför valt att inledningsvis blockera de aktörer som gjort en annorlunda tolkning.

– Redan under helgen började trafiken återhämta sig. Det finns fortsatt en hel del utmaningar men i takt med att fler och fler publicister får medgivande från användarna väntar vi oss att trafiken ska återhämta sig ytterligare, säger Mia Hellsten.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

GDPRAmnetProgrammaticReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.