Reklam
Efter granskningen: Telia Sonera bryter med SvD
Publicerad: 21 oktober 2015, 13:29
Telia Sonera bryter med SvD. Foto: Montage.
Telia Sonera har slutat annonsera hos Svenska Dagbladet efter att de har granskats av Patricia Hedelius, börskrönikör på tidningen, erfar Resumé. Det gäller även native-samarbetet med Digitala livet.
Patricia Hedelius släppte nyligen boken "Telia - Alliansregeringen och Korruptionen" om Telia Soneras kontroversiella affärer i bland annat Uzbekistan och Vitryssland. Hon har även skrivit om företaget för SvD Näringsliv. Resumé erfar att det nu är anledningen till att Telia Sonera har valt att sluta annonsera hos SvD.
– Vi har haft ett samarbete runt Digitala livet som ligger som en del under vår digitalsatsning – och under den sektionen har Telia varit samarbetspartner. Deras logga har funnits där, men de har inte påverkat innehållet. Det samarbetet har nu avbrutits på initiativ av Telia, säger Olle Zachrison, redaktionschef på Svenska Dagbladet.
Kan du bekräfta att det brutna samarbetet beror på Patricia Hedelius bok?
– Det kan jag inte svara på och den frågan måste ställas till Telia. Jag vet inte orsakerna. Om de säger till oss att de inte vill medverka som sponsor på den redaktionella sektionen längre är det upp till dem att prata om anledningen.
Hur påverkar det er?
– Vi kör vidare med vår digitalsatsning och journalistik kring det digitala området. Och vi kör på som vanligt med bevakningen av Telia Sonera. Vi ruckar aldrig någonsin på vår oberoende journalistik.
– Vi ser över hur vinjetten är utformats och om den ska finnas kvar. Men än så länge är sektionen där, även om samarbetspartnerns logga har tagits bort.
Det är flera personer som har jobbat med innehållet i Digitala livet, men en person som har haft redaktörsskap över satsningen, som nu har varit i gång i tre veckor. Enligt Olle Zachrison kommer det brutna samarbetet inte att påverka personalen.
Kommer Digitala livet att finnas kvar?
– Det vet jag inte. Vi ser över det – det här är en ny situation.
Kommer ni att leta efter en ny sponsor?
– Det är en tänkbar väg att gå, men Digitala livet är en term som också används på annat håll – som på Aftonbladet, till exempel. Termen är förknippad med Telia, så det är mindre troligt att vi skulle ha en sponsor på exakt den taggen som den ser ut i dag.
Hur stort inkomsttapp innebär det här för er del?
– Jag går aldrig in på några affärsmässiga överenskommelser över huvud taget.
Resumé har sökt Telia Soneras marknadschef Ulrika Matsgård som genom ett mejl från Telia Soneras informationsansvarige Hans G. Larsson meddelar att hon inte är tillgänglig för en intervju och att Telia Sonera kommenterar samarbetet med SvD så här:
– Som reklamköpare söker vi alltid bästa mix för vår reklam, men var och hur vi annonserar är inget vi kommenterar.