Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Efter Greenpeace kritik – Vattenfall stoppar kampanj

Publicerad: 19 juni 2014, 12:48

Vattenfalls kampanj i Tyskland (Greenpeace direktöversättning)

I går kritiserade Greenpeace Vattenfalls reklamkampanj i Tyskland som marknadsför fördelarna med brunkol. Kampanjen går tvärtemot den miljömedvetna linjen för statliga energibolaget i Sverige. Sent i går beslutade Vattenfall att dra tillbaka kampanjen.


Ämnen i artikeln:

GreenpeaceVattenfall

I Sverige framhåller Vattenfall att minskade koldioxidutsläppen är den viktigaste frågan, startat flera hållbarhetsprojekt och har de senaste åren blivit alltmer miljömedvetna i sin kommunikation.

Samtidigt har det statliga bolaget drivit en reklamkampanj i östra Tyskland med budskapet: "Vad är viktigt? Vår framtid! Lösningen är: brunkol".

Budskapet går tvärsemot  regeringens ägardirektiv att Vattenfall vara ett företag som "leder utvecklingen mot en miljömässigt hållbar energiproduktion".  

I går började Greenpeace började sprida annonserna via sociala medier i Sverige och kort därefter beslutade Vattenfall igår att dra tillbaka kampanjen.  På Vattenfalls svenska sajt skriver det statliga energibolaget att budskapet inte har om brunkolens fördelar inte har nått fram på rätt sätt.

– Uppenbarligen har det budskapet inte nått fram och vi förstår att det har uppfattats negativt. Därför har vi valt att avsluta kampanjen, säger Vattenfalls kommunikationsdirektör Ivo Banek i ett pressmeddelande.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

GreenpeaceVattenfall

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.