Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Efter ”judehat”-skandalen: Facebook skärper kontrollen av målgrupperna

Publicerad: 21 September 2017, 06:34

Mänsklig handpåläggning ska hindra Facebook för att komma i nytt blåsväder, Snapchat vässar annonserbjudandet och SVT fälls för gynnande av it-jättar. Det och mycket mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerFacebookSVTSheryl SandbergSnapchat

I förra veckan avslöjade Pro Publicas granskning att Facebook hjälpt till att skicka annonser riktade till "judehatare". Efter avslöjandet stoppade Facebook möjligheten till självdefinierade annonskategorier. Nu lovar Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg åtgärder. Enligt henne kommer Facebook att göra det ännu tydligare vilken typ av innehåll som inte är tillåtet. Framöver kommer Facebook att förlita sig mer på mänsklig granskning av de automatiserade processer man har. Efter skandalen ska Facebook ha godkänt 5 000 användargenererade alternativ på riktade målgrupper som "sjuksköterska" och "tandvård". Men nya målgrupper kommer att genomgå en mer strikt mänsklig granskning. En tredje åtgärd som Sheryl Sandberg nämner är att det ska bli enklare för användare att flagga för missbruk av annonssystemet. Det skriver Techcruch.

Adtechbolag ska hjälpa Snapchat
Snapchat har tecknat avtal med 14 kreativa partners som ska hjälpa annonsörerna att driva ROI på plattformen, skriver Campaign. Företagen, de flesta inriktade på adtech, kommer adderas till Snapchats befintliga stall av sju underleverantörer. Så sent som i augusti signade bolaget avtal med mätinstitut för att öka transparensen gentemot annonsörerna.

SVT fälls för gynnande av Facebook
Kammarrätten har beslutat att följa Granskningsnämnden och Förvaltningsrätten och fäller SVT för otillbörligt gynnande av Facebook och Twitter. Det skriver nyhetsbrevet TV-nyheterna. Fällningen gäller flera händelser – bland annat har SVT Nyheter Stockholm bett sina tittare att använda Facebook, Twitter och Instagram för att ta del av SVT:s material, och man har även visat bilder på plattformarna.

Alphabet kräver Uber på 2,6 miljarder dollar
Googles moderbolag Alphabet kräver Uber på 2,6 miljarder dollar, motsvarande 20,9 miljarder kronor. Det handlar om en påstådd stöld av en av totalt nio affärshemligheter från dess enhet inom autonom körning, Waymo. Det skriver Recode.

TU kritiska till utebliven presstödshöjning
Under onsdagen lämnade regeringen förslaget till statsbudget för år 2018. Presstödet lämnas oförändrat, vilket mötte stark kritik från TU. Anslaget stannar vid 567 miljoner kronor och regeringen skriver att 48 miljoner kronor ur presstödsanslaget inte nyttjas.

– Det finns outnyttjade medel inom presstödet som en följd av lägre upplagor och nedtrappningen av storstadsstödet. Vi är starkt kritiska till att regeringen inte använder de medel som finns kvar till att göra en automatisk uppräkning av beloppsgränserna inom det befintliga presstödet, säger TU:s vd Jeanette Gustafsdotter till Medievärlden. Till 2019 tänker regeringen öka presstödsanslaget med 55 miljoner kronor till 622 miljoner och 2020 med ytterligare 55 miljoner till 677 miljoner kronor.

Google köper del av HTC för 9 miljarder
Google köper en del av mobiltillverkaren HTC för 1,1 miljarder dollar, motsvarande 8,7 miljarder kronor. Köpet inkluderar immateriella rättigheter och hälften av forskningspersonalen, runt 2 000 personer, meddelar HTC till CNBC.

SVT-profilen tillbaka efter kollapsen
För en dryg vecka sedan blev SVT:s meteorolog Nils Holmqvist mycket dålig i sändning och tvingades besöka akuten efter programmets. På torsdagsmorgon, i Morgonstudion, återvänder nu meteorologen till sin plats framför tv-kamerorna. – Jag tycker förstås att det ska bli jättekul, att komma upp på hästen igen. Det är bara det jag vill, skriver han i ett inlägg på Facebook.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.