Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Efter köpet av TWL – så ser Accenture Interactives strategi ut

Publicerad: 2 Oktober 2018, 13:32

Mattias Boman, vd på Accenture Interactive Nordics.

Mattias Boman, vd på Accenture Interactive Nordics, berättar efter köpet av The World Loves för Resumé om varför han tror på "The experience agency" och om Accenture Interactives planer för den nordiska marknaden.


Ämnen i artikeln:

ReklamAccenture Interactive

Under gårdagen offentliggjordes att Accenture Interactive, konsultbolaget Accentures kreativa del, köper upp den svenska byrån The World Loves (TWL). The World Loves, med kunder som SEB, Swish och Viktväktarna, riktar in sig på digital design, innovation och kommunikation. Uppköpet är det tredje Accenture Interactive gör på den svenska marknaden efter att man för fem år sedan förvärvade tjänstedesignbyrån Fjord och även köpt e-handelsspecialisten Brightstep. För ett par månader sedan värvade man även Adam Kerj, tidigare kreativ chef på JWT Thompson i och CD på McCann Stockholm, som kreativ chef. Just nu finns de olika delarna inom Accenture Interactive på olika platser i Stockholm men från och med augusti 2019 kommer man att samlas på samma kontor.

Mattias Boman, vd på Accenture Interactive Nordics, berättar för Resumé om hur bolaget försöker bygga en helhetslösning där alltifrån varumärkesstrategi, kommunikation och tjänstedesign ingår.

– Anledningen till varför vi fastnade för TWL är att vi ville göra en affär som var liten, hanterlig och digital i sin karaktär. TWL har erfarenheten och kompetensen att driva budskap i digitala kanaler, oavsett om de är egna, intjänade eller köpta men har även förmågan att gå över i tjänstedesign, säger Mattias Boman.

Speciellt imponerad är Mattias Boman av TWL:s jobb med Swish, som han menar är ett av de bästa exemplen på hur man kan leverera en ny tjänst där tjänstedesign och kommunikation går hand i hand. Fjord, som är en mer renodlad servicedesignbyrå, har dessutom inte kommunikation i sitt erbjudande, varför förvärvet av TWL passar väl in.

Varför tror ni på helhetserbjudandet?

– Accenture Interactive vill bygga "The experience agency", en typ av byrå som kan erbjuda den bästa upplevelsen i alla kundens kontaktytor med konsumenterna. Från att en konsument får vetskap om varumärket till att de genomför ett köp, vi vill ha kompetensen i alla led, Mattias Boman.

Och med det här upplägget vill ni jobba så mycket mot slutkund som möjligt, utan att blanda in andra byråer?

– Exakt. I takt med att världen blir alltmer komplex tror vi det blir svårt för ett företag att ha för många byrårelationer, speciellt de som jobbar på en global basis. Dels behöver man kunna hantera alla aspekter av kommunikation men även de skillnader som finns på marknader runtom i världen, säger Mattias Boman.

I nuläget jobbar Accenture Interactives svenska avdelning med flertalet globala kunder, både de med lokala kontor i Norden och de har sin bas i området. Huvuddelen av kundlistan utgörs dock fortfarande av företag med fokus på den svenska marknaden.

Att konsultbolag som Accenture ger sig in på den kommunikativa marknaden är just nu en av de stora globala trenderna. På den svenska marknaden har Deloitte köpt digitalbyrån Mobiento och reklambyrån Acne, McKinsey designbyrån Veryday, PWC varumärkesbyrån Pond och Acando designbyråerna Transformator och Daytona.

En utmaning som många branschexperter lyft upp är dock den krock som uppstår mellan de kreativa byråernas kultur när de kommer in i en mer rigid organisation.

Hur ser du på den utmaningen?

– Just nu är jag väldigt fokuserad på att bygga en kultur som klarar av flera kulturer och att de ska känna tillit mellan varandra. Sen vi köpte Fjord för fem år sedan känns det som att vi hittat en bra modell som vi kommer fortsätta jobba efter. Till syvende och sist handlar det om att börja jobba med varandra, hitta sina roller och lära av varandra, säger Mattias Boman.

Kan du berätta mer om era planer för den nordiska marknaden?

– Vi har satt vår strategi och nu gäller det att långsiktigt leverera på den. Det är ett ambitiöst projekt som måste få ta tid, oavsett om man ska växa organiskt eller oorganiskt.

Du verkar inte helt stängd för ytterligare förvärv?

– Absolut inte. Vår plan är att i första hand växa organiskt men vi vet också att vi har ett antal områden där vi har att vinna på att så snabbt som möjligt nå en kritisk massa. De områdena kan vara både geografiskt betingade eller enskilda kompetenser inom marknadsföring.

Vilka områden tänker du på då?

– Det kan jag inte svara på i nuläget.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamAccenture Interactive

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.