Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Efter kritiken – brittiska spelbolag donerar pengar och ser över reklamen

Publicerad: 4 juli 2019, 11:46

William Hill, GVC Holdings, Flutter Entertainment, Sky Betting & Gaming samt Bet365 – ägarbolagen bakom några av Storbritanniens största spelbolag meddelar att de kommer öka sina donationer till spelberoende från 0,1 till 1 procent av intäkterna. Dessutom lovar de att tona ned aggressiviteten i sin reklam.


Ämnen i artikeln:

SpelreklamReklam

Sedan årsskiftet då den nya spellagstiftningen trädde i kraft har spelreklamen varit ett hett samtalsämne. Många, inklusive civilminister Ardalan Shekarabi (S), har varit kritiska mot vad de menar är en för aggressiv ton och ett för höga investeringar.

Även på den brittiska marknaden har kritiken varit stor. Och nu väljer landets största spelbolag att gå samman för att göra någonting åt den. Hittills har William Hill, GVC Holdings, Flutter Entertainment, Sky Betting & Gaming och Bet365 skänkt 0,1 procent av sina intäkter till organisationer som jobbar med spelmissbruk. Framöver kommer de att höja den siffran till 1 procent.

Utöver har de även kommit överrens om att tillsammans se över tonaliteten och innehållet i marknadsföringen. Bland annat kommer man i samband med reklamfilmer ha med ytterligare information om spelandets baksidor, det rapporterar Marketing Week.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

SpelreklamReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.