Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Efter kritiken: Fyndiq tar bort film med minderårig infleuncer

Publicerad: 7 Maj 2018, 10:38

Mårten Al Fakir Larsson svarar på kritiken angående samarbetet med youtubern "Theoz".

Foto: Pressbild

Fyndiqs samarbete med 12-åriga youtubern Theoz möttes av hård kritik. Nu väljer e-handelsföretaget att ta ner det uppmärksammade klippet.


Ämnen i artikeln:

InfluencerReklamYoutube

I fredags skrev Resumé om Fyndiqs samarbete med 12-åriga youtubern "Theoz". Ett samarbete som fått hård kritik av flera personer. Bland annat ett uppmärksammat inlägg på Linkedin av Gustav Martner, grundare av Digital Reliance, med kommentaren: "Dagens sorgligaste influencer-reklam är signerad Fyndiq".

Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter King, höll med om kritiken.

– Sorgligt är verkligen ordet. Jag tror tyvärr inte att enbart en utredning kan göra att sånt här försvinner, det är till 'syvende og sidst´ annonsörerna som måste ta ansvaret att följa de lagar och etiska regler vi har. Naturligtvis kan övertramp anmälas och fällas, de verktygen finns på plats, men när företag är så här skam- och hänsynslösa blir jag uppriktigt nedslagen, sa Hedvig Hagwall Bruckner till Resumé då.

Nu har Fyndiq tagit till sig av kritiken och klippet går längre inte att se på "Theoz" youtubekanal.

– Samarbetet med Theo var ett engångstillfälle och inget löpande samarbete. Vi ville lyfta hans berättelse och de val han gjort när han valde att satsa på dans när många runtomkring honom tyckte annat, eftersom det budskapet passade bra in i den kampanj vi gjorde, säger Mårten Al Fakir Larsson i en kommentar till Resumé och fortsätter:

– Vi bad om att klippet skulle tas ned eftersom vi insett att samarbetet inte var ett tillräckligt genomtänkt beslut från vår sida. Vi har som policy att inte arbeta med influencers under 18 år men samarbetet med Starflow och Theo var ett undantag som inte ska upprepas och vi kommer fortsatt arbeta enligt vår policy.

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

InfluencerReklamYoutube

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.