Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Efter metoo-kampanjen – Gillette lyfter fram transperson i ny film

Publicerad: 27 Maj 2019, 09:19

Foto: Gillette

Efter den uppmärksammade kampanjen "The best a man can be" fortsätter Gillette bredda mansbilden. I sin senaste reklamfilm skildrar varumärket hur transpersonen Samson rakar sig för första gången.


Ämnen i artikeln:

GilletteReklam

I januari fick Gillette stor uppmärksamhet för kampanjen "We belive: The Best a man can be". Reklamfilmen är sprungen ur metoo-rörelsen och skiljer sig starkt från Gillettes tidigare marknadsföring, som varit fokuserad på en mer traditionell mansroll.

Kampanjen väckte starka reaktioner hos publiken, varav många var kritiska. Kampanjen delade även marknadsföringsbranschen där många pekade på risken att filmen allienerar Gillettes huvudmålgrupp.

LÄS MER: "Tidigare Unilever-chefen om Gillettes omtalade film: 'Slöseri med både tid och pengar'"

Trots kritiken fortsätter Gillette nu på samma inkluderande linje med initaitivet "My best self". I den nya filmen "First shave" står transpersonen Samson Bonkeabantu Brown i centrum. Filmen skildrar hur Samsons pappa kommer med tips och råd under hans första rakning. Samson delar även med sig av sina känslor kring sin könskorrigering och säger bland annat:

"Jag är glad att jag har nått punkten där jag har möjlighet att raka mig".

Filmen avslutas med orden: "När som helst, hur som helst det händer – din första rakning är speciell".

The Drum skriver att reklamfilmen har fått ett varmt mottagande i sociala medier, där många lyfter det positiva i att Gillette adresserar en fråga som berör många transpersoner.

Ämnen i artikeln:

GilletteReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.