Reklam
Efter Musk slopade förbudet: Så satsar cannabisbolagen på twitterannonser
Publicerad: 3 mars 2023, 12:27
Det svenska cannabisbolaget Aureum Life investerar på cannabisreklam i form av informationskampanjer på Twitter.
Foto: Pressbild/Aureum Life
För en tid sedan öppnade Twitter sina annonsportar för cannabisreklam. Nu vill flera canabisvarumärken ta vara på Twitters policyförändring och planerar att spendera stora summor på reklam på plattformen.
Sedan Elon Musk bytte fot angående annonsering för cannabis på Twitter har bolagen första snegla på att göra reklam för sina cannabisprodukter. Enligt Digiday ser nu bolagen en möjlighet att få uppmärksamheten från en demografi som de vanligtvis inte når.
Men bara för att policyn har förändrats är det inte helt fritt fram för att göra reklam för cannabis. Bolagen som är intresserade måste först godkännas av Twitter och vara licenserade av rätt myndigheter. De får dessutom inte rikta reklamen hur som helst. Den kan bara riktas till de geografiska områden (exempelvis en delstat i USA) där de innehar en licens för att sälja cannabis.
Bolagen får inte heller göra vissa påståenden om produktens effektivitet eller hur det påverkar hälsan.
Ashley Fields, marknads- och kommunikationschef för Cann, berättar för Digiday att de innan Twitter tog bort förbudet försökte vända sig till vuxna på Tiktok och Instagram. 2021 ska hon ha märkt av ett trendbrott där personer över 21 letar alternativ till rus bortom alkoholen.
– Vi har sett ett massvit skifte, speciellt bland Gen Z. De förändrar sitt beteende bort från alkohol och börjar titta på alternativ, säger hon till nyhetssajten.
Digiday skriver också att Twitter har lanserat en kampanj för cannabismärken som löper fram till den 31 mars i år – plattformen kommer att matcha reklamspendering på upp till 250 000 dollar.
Ett annat bolag som satsar på cannabisreklam på Twitter är Balanced Health Botanicals. Enligt vd:n Chase Terwilliger, kommer bolaget lägga 12 500 dollar på annonsering varje månad och kommer dramatiskt öka reklaminvesteringarna om de ser att kampanjerna lönas sig.
I slutet på februari offentligjorde det svenska cannabisbolaget Aureum Life att de satsar på cannabisreklam på plattformen. Enligt ett pressmeddelande inledde de veckan innan en informationskampanj om hur tillgängligt medicinsk cannabis kan komma att bli i Sverige och världen i framtiden.
Twitter tilldelade nyligen det svenska bolaget en så kallad annonskredit på 80 000 dollar för att göra reklam på plattformen.