Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Efter nedskärningarna - Ikea söker kreativ chef

Publicerad: 11 December 2012, 12:44

Susanne Pulverer Bergstrand, vd Ikea Communications

Foto: Pressbild

I går tillkännagav Ikea Communications att man bantar bort 50 tjänster i Älmhult. Nu berättar företagets vd att man söker en chef för den kreativa verksamheten i Malmö. – Vi söker en stark ledare, säger Susanne Pulverer Bergstrand till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Ikea CommunicationsIKEAIkea

Under måndagen gick Ikea Communications ut med att man minskar personalstyrkan med 80 tjänster i Älmhult, 30 av dessa tjänster flyttas till Malmö, vilket innebär en nettominskning på 50 tjänster.

För Resumé berättar Ikea Communications vd Susanne Pulverer Bergstrand om att företaget nu är i startgroparna för att rekrytera en chef till den kreativa enheten i Malmö

Syftet med jobbet är att leda kreationsenheten och bidra till att den stärker Ikea:s långsiktiga mål, affärsidé, globala kommunikationsstrategi och lönsamhetsmål.

I arbetsbeskrivningen skriver Ikea att personen ska kunna leda kreativa människor, ha branscherfarenhet inom strategisk kommunikation, helst från byråvärlden,  gärna ha internationell erfarenhet och matcha Ikeas värderingar. Personen kommer att leda ett kreativt team på 30 personer.

– Vi söker en person med gedigen branscherfarenhet. En stark ledare som är insatt inom kommunikation, säger Susanne Pulverer Bergstrand till Resumé.

Tillsammans med sin ledningsgrupp har hon tagit fram en genomarbetat profil för den blivande chefen. Man planerar att tillsätta tjänsten så fort som möjligt.

– Vi letar både internt och externt och hoppas bli klara med rekryteringen tidigt under 2013, säger Susanne Pulverer Bergstrand.

De neddragningar man annonserade i går görs i samband med att avdelningen delas upp i två delar: en produktionsinriktad i Älmhult och en kreativt fokuserad med hemvist i Malmö.

I just Malmö startade Ikea nyligen en form av inhousebyrå tillsammans med nyckelpersoner från McCann New Yor däribland Linus Karlsson, Andreas Dahlqvist, Ola von Bahr och Christian Heinig. Planer som Resumé kunde avslöja redan den 20 september i år. Under hösten har man haft samarbetet på försök.

– Vi testade ett sätt att jobba med McCann och det har visat sig fungera väldigt bra, även om det inte är klart om vi ska fortsätta samarbete med McCann. Det finns alltså inte ett permanent beslut om att vi ska fortsätta jobba med McCann, det finns många olika externa kompetenser utanför Ikea som kan vara intressanta att samarbeta med.

Hur togs beskedet om nedskärningarna emot bland de anställda?
– Det är klart att folk både är oroliga och arga, men de flesta vet att denna förändring är nödvändig och vissa tycker därför det är skönt att förändringen nu äntligen kommer att ske.

Varför har ni delat upp Ikea Communications i en produktions- och en kreationsdel?
– Det handlar om att kommunikationskedjan sker i olika faser, från idé till produktion. Dessa delar är av olika natur och har olika behov av kompetenser. Innan vi separerade delarna har det visat sig vara för ineffektivt.

Innebär förändringarna att ni kommer att lägga ut mer jobb externt?
– Vi har redan i dag flera externa samarbetspartners. Det viktigaste för oss är att vi höjer kompetensen och vår kreativa kvalité.  

Är konsulter en sparåtgärd för er?
– Huvudsaken är att vi når en bättre kreativ kvalité i vår kommunikation. Vi måste också bli mer kostnadsmedvetna, men jag är inte säker på att det kommer att bli så mycket billigare med konsulter.

Kan du lova att det inte kommer att bli fler nedskärningar inom ett år?
– Det är svårt att lova. Det finns inga såna planer. Vi har gjort en rejäl åtgärd för att förenkla och tydliggöra rollerna i organisationen. Jag hoppas att förändringen är tillräcklig.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Ikea CommunicationsIKEAIkea

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.