Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Efter OS-guldet: "Nu kommer Sarah Sjöströms sponsorlyft"

Publicerad: 8 Augusti 2016, 13:25

Sarah Sjöström.

Foto: Wikimedia Commons

Den svenska OS-hjälten befäster nu sin position som landets största idrottskvinna och har därmed stor potential som affischnamn. Det menar varumärkesstrategen Niklas Turner Olovzon.


Ämnen i artikeln:

Sarah SjöströmNiklas Turner OlovzonOS i Rio

Det var en tårögd Sarah Sjöström som med handen om sin gapande mun natten till måndag kunde konstatera att hon återigen slagit sitt världsrekord och tagit OS-guld i hundra meter fjäril.

Guldet var förvisso tämligen väntat, men det har enligt varumärkesexperten tillika grundare av kommunikationsbyrån Passion Lab Niklas Turner Olovzon stor betydelse för hennes plats i sponsrings- och reklamsammanhang – något hon än så länge varit sparsam med.
– Hon stärker sin position som nummer ett rent idrottsligt, bland landets kvinnliga stjärnor. Sarah Sjöström är tillsammans med Charlotte Kalla absolut störst. De är båda stora fixstjärnor oavsett kön, men kanske inte riktigt i klass med Zlatan, säger han och fortsätter:

– Jag vet inte om hon själv har avböjt kommersiella sammanhang, reklamkampanjer och sponsringsåtaganden eller om hon har varit lite underskattad. Hon är hur som helst underanvänd och skulle helt klart kunna figurera i fler sammanhang sett utifrån hennes idrottsliga status.

Niklas Turner Olovzon tror att många vill se mer av simstjärnan och att det finns ett sug efter henne som affischnamn. Hennes varumärkesvärde uppskattar han till omkring ett femtiotal miljoner kronor.
– Det är nu hennes sponsorlyft kommer. Femtio miljoner kanske låter lite, men man får inte glömma att simning är en ganska liten sport vad gäller utövare och material. Dock kan andra varumärken använda henne mer än de har gjort.

Sarah Sjöström passar väl in i modellen för vad som brukar gå hem i de svenska stugorna, menar varumärkesexperten.
– Precis som många längdskidåkare är hon sig själv, på ett naturligt, avslappnat, oförställt och okonstlat sätt. Hon visar mänskliga sidor och är inte den där sportmaskinen. Jag tror också att det finns en mystik kring henne som känns intressant och spännande. Man vet inte så mycket om henne eftersom hennes medverkan i media har varit så sparsam.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.