Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Efter skandalen: Facebook gör det enklare att skydda personlig data

Publicerad: 28 Mars 2018, 12:18

Skandalen kring Cambridge Analytica har ökat folks medvetenhet kring vilken data de delar med sig av.

Foto: Bilden är ett montage

Avslöjandena kring Cambridge Analytica har satt Facebook under hård press från medier och annonsörer. Nu görs en rad uppdateringar på plattformen för att det ska bli enklare för användarna att välja vilken information man delar med sig av.


Ämnen i artikeln:

Cambridge AnalyticaFacebookDataReklam

Flera mätningar visar hur förtroendet för Facebook har sjunkit bland användarna efter den senaste veckans skandaler där konsultbolaget Cambridge Analytica misstänks ha samlat personlig information om 50 miljoner Facebook-användare i USA och sålt tjänster till Donald Trumps valkampanj 2016.

I ett nytt blogginlägg lovar företaget att de nu genomför en rad åtgärder för att ge användarna möjligheten att välja huruvida de vill dela med sig av information eller inte. Detta genom att uppdatera gränssnittet för sina sekretess- och integritetsinställningar, främst för mobila användare. Det handlar i första hand inte om nya funktioner. I stället samlas inställningar på ett enklare och mer övergripligt sätt. Bland annat kommer användarna kunna väla vilken reklam som visas.

– Vi har tydligt hört att integritetsinställningarna och andra viktiga funktioner varit för svåra att hitta, och att vi måste göra mer för att hålla människor informerade. Vi kommer ta ytterligare steg för att ge användarna större kontroll över sin integritet de kommande veckorn, skriver  Facebooks chief privacy officer Erin Egan i blogginlägget.

FAKTA
I det nya verktyget "privacy shortcuts" kan användarna kontrollera personlig information, kontrollera vilken reklam som visas samt välja vilka som kan ta del av ens profil och personlig information. I det nya verktyget "Access Your Information", kan användarna hantera information som inlägg, reaktioner och kommentarer

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.