Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Efter snackisen: Regissören släpper sin fejkade reklamfilm

Publicerad: 10 september 2014, 08:50

Elisabet Gustafsson fick många reaktioner efter sin debattartikel på Resume.se om hur kvinnor nobbas reklamjobb. Nu släpper hon sin fejkade reklamfilm som ska visa på "könstereotypiskt tänkande" för produkter.


"Jag visste ju ändå att responsen skulle bli "just nu behöver vi inte fler regissörer men vi vill otroligt gärna få in fler kvinnor", bara för att en tid senare se att flera av bolagen fyllt på med nya manliga förmågor."

Så skrev Elisabet Gustafsson i sin debattartikel med rubriken "Så nobbas kvinnor reklamjobb" från den 29 april.

Hon berättade exempel som alltifrån chefer hos produktionsbolag som hellre vill anställa män så man kan gå på bar ihop för att sedan titta på fotboll till en producent som satt och läste mejl samtidigt som hon försökte fånga hans uppmärksamhet.

I debattartikeln framgår också att hon tagit fram en fejkad reklamfilm för att visa upp som arbetsprov, men valde att aldrig att gå ut med filmen.

Nu väljer hon ändå att göra det.
- Jag har fram tills nu velat hålla på filmen, i försök att sälja in den mot kund eller till byrå men väljer nu att lägga ut den med tillhörande kommentar i slutet, säger Elisabet Gustafsson.

Filmen är klassiskt machostuk för en ölreklam, men när personen ifråga öppnar ölen Just Pilsner och slänger upp fötterna på skrivbordet iförd brandmansdräkt visar det sig vara en kvinna.

I Director´s comment efter filmen kommer budskapet:
"Perhaps the first beer commercial for women in the world".

Elisabet Gustafssons långfilm Krakel Spektakel med en budget på 21 miljoner kronor hade premiär under förra veckan och fick fina recensioner.

Hon ställer sig nu den retoriska frågan om detta inte borde göra henne "/.../intressant kommersiellt. Eller har jag fel kön"

Elisabet Gustafsson tycker att det nu är hög tid att väcka frågan om hur man egentligen marknadsför produkter år 2014.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.