Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Efter trummande gorillan nu dansas det i butiken

Publicerad: 9 Maj 2011, 07:21

Ny film från Cadburys och Fallons ”filmbolag” the Glass and a Half Full Productions. Den här gången dansas det i secondhandbutiken.


Ämnen i artikeln:

CadburyFallon

Det kanske mest intressanta "Charity Shop" är att se hur Cadbury och Fallon London tar reklamstrategin vidare med nya kreatörer.

The Glass and a Half Full Productions var nytt tänk för engelska konfektyrbolaget Cadbury i mitten av 00-talet. I stället för traditionell reklam skulle man göra underhållande filmer med viral effekt.

Första filmen var klassikern med den trummande gorillan.

De kreativa hjärnorna bakom the Glass and a Half Full Productions var Fallon Londons kreative ledare Juan Cabral och Cadburys marknadsdirektör Phil Rumbol.

I höstas hoppade Rumbol av för att starta egen reklambyrå medan Cabral har lämnat Fallon för att regissera på heltid för MJZ.

"Charity Shop" visar en dammig secondhandbutik som vaknar till liv när kläderna hoppar av sina hängare för att dansa till 80-talsdängan ”We don’t have to take our clothes off.”

Fallon London, med nye kreative ledaren Augusto Sola, är fortfarande byrån, franska regikollektivet Megaforce har regisserat.

Det är kanske ingen gorilla eller dansade ögonbryn men underhållande ändå.

– Det handlar att skapa ett ögonblick av glädje som får folk att le. Vi tycker att det här är ännu ett sätt att göra det på, säger Julie Reynolds, marknadschef på Cadbury Dairy Milk.

Cadbury satsar 6,2 miljoner pund, 65 miljoner kronor, på kampanjen.

</div>

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

CadburyFallon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.