Reklam
Efter tvisten om Triss i TV4 – nu fälls kanalen för smygreklam
Publicerad: 30 januari 2023, 11:34
Keno är reklam.
Foto: Svenska Spel
”Keno” och ”Lotto” är reklam. Det anser Granskningsnämnden för press, radio och tv. TV4 måste nu märka upp programmen med Svenska Spel som avsändare.
Det är en infekterad strid som de senaste åren har blossat upp mellan rättsväsendet och TV4/Svenska Spel. Anledningen? Kanalens mångåriga inslag i ”Nyhetsmorgon” samt ”Keno” och ”Lotto” märks inte upp som reklam – trots att de promotar Svenska Spel.
Enligt Granskningsnämnden har Svenska Spel både stått för prduktionen av Keno och Lotto – dessutom betalat ytterligare ersättning till TV4. Eftersom programmen inte är märkta som reklam – och presentationen av dem inte skiljer sig från övrigt innehåll i kanalen – menar Granskningsnämnden att TV4 gjort en överträdelse av 8 kap. 5 § radio- och tv-lagen.
Nu kan TV4 få betala vite då Granskningsnämnden lämnat över ärendet till förvaltningsrätten.
LÄS MER: Beslut: Triss-skrapet i TV4 ”inte reklam” – spelbranschen kritisk
Inslagen för Triss i Nyhetsmorgon har prövats såväl av Granskningsnämnden som av domstol. I Granskningsnämnden har fallet varit uppe två gånger, en gång prövade man om inslaget stred mot bestämmelserna om produktplacering. Den andra gången prövades om inslaget står i strid med bestämmelserna om annonsering och otillbörligt gynnande.
LÄS MER: Beslutet om Trisskrapet chockar spelbranschen – kan få inverkan på grundlagarna
År 2020 beslutade Konsumentombudsmannen att pröva Trisskrapet, efter att cheferna för Betsson, Kindred och Leovegas gått ut i en gemensam debattartikel där de utmanade dåvarande konsumentminster Ardalan Shekarabi (S) att stoppa ”dold säljfrämjande marknadsföring”.
I april 2020 vann Konsumentombudsmannen mot TV4/Svenska Spel i Patent- och marknadsdomstolen. I mars 2022 kom en ny vändning i tvisten när Patent- och marknadsöverdomstolen underkände myndighetens krav på att Svenska Spel ska offentliggöra det eventuella avtalet med TV4. Både TV4 och Svenska Spel har förnekat ett avtal – och hävdat att inslaget är redaktionellt.
Rätten fastslog då att uppmaningen stred mot efterforskningsförbudet som är en del av yttrandefrihetsgrundlagen (YGL), vilket också har varit en del av TV4:s och Svenska Spels linje genom rättsprocessen.
I fjol sommar biföll Högsta domstolen Konsumentverkets överklagan och kommer att pröva fallet.